خلاصه ماشینی:
"7 شیوههای نوهرمنوتیک برخورد با متن،چهار شیوه در هرمنوتیک نو وجود دارد که هر یک از آنها با یک پرسش مشخص متمایز میشود: 1-فهم یک متن چیست و شرایط تحقق آن کدام است؟ 2-چگونه علوم فرهنگی در روش و صورت از علوم طبیعی متمایز میشوند؟ 3-شرایطی که انواع گوناگون فهم انسان را ممکن میسازد چیست؟ 4-چگونه میتوانیم مسائل دشوار مفهومی مرتبط با مفاهیمی چون«فهم»و«معنا»را حل کنیم و چنین راه حلی چگونه ممکن است ما را یاری دهد تا رسالت تفسیر را دریابیم؟ هر یک از این پرسشها و مفهوم هرمنوتیک حاصل از آن اغلب با سایر پرسشها و مفاهیم به دست آمده اصطکاک مییابد و نظریهپرداز هر یک از آنها ممکن است با موضوعاتی که مربوط به دیگری است سر و کار یابد.
10 هرمنوتیک و تعلیم و تربیت همانطور که پیش از این اشاره شد،دیلتای قصد گسترش قواعد اصولی و بنیادی برای علوم فرهنگی را که همپایهء علوم طبیعی و عینی باشد داشت.
با نگاهی به روشهای روان شناختی هرمنوتیک که دلتای آن را«برخورد همدلانه» مینامید و شلایر ماخر از آن تحت عنوان«سطح فنی»نام میبرد،وظیفهء مربی که در فعالیتهای آموزشی نقش مفسر را بازی میکند،این است که بین متربی و خودش پلی بزند و در شناخت جنبههای مختلف رفتاری و شخصیتی متربیانش آنان را بهتر از خودشان بشناسد.
در مباحث تعلیم و تربیت از این توجه مربی به ابعاد روحی و روانی و خصوصیات خانوادگی و اجتماعی متربیان،تحت عنوان«اصل مارتین اگر:مربی وسیلهای برای انتقال بستههای از پیش پرداخته شدهء برنامههای درسی و به منزلهء تربیت کنندهء عدهای معماگشا برای نظام علمی نیست بلکه کسی است که در درجهء نخست حامل عمل تأویلی-ارتباطی علم است م در انجام این کار علائق دیگر را به فراموشی نمیسپارد."