چکیده:
طرح مساله: طرح حاضر با هدف طراحی، ارزیابی و اجرای دوره آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر برای دانشآموزان مقطع متوسطه انجام یافته است. روش: روش تحقیق، طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه میباشد. نگرشسنج دانشآموزان به مواد مخدر، پس از بررسی مبانی نظری مرتبط و ابزارهای پیشین به صورت مقدماتی طراحی گردید. جهت اجرای دوره، 2 گروه از دانشآموزان مقطع دبیرستان در پایه سوم انتخاب شدند. پس از اجرای پیشآزمون بر روی گروهها دوره آموزشی طی 4 جلسه برای گروه آزمایشی برگزار و سپس پسآزمون اجرا گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل وتحلیل کو واریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشآموزانی که دوره آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را گذراندند (گروه آزمایشی)، نگرش منفیتری به سوء مصرف مواد مخدر از گروه آموزش ندیده (گروه گواه) دارند. نتایج: با توجه به اینکه دوره فرد ـ مدار، پس از بررسی سایر دورهها و در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف آنها طراحی و به تایید اساتید روانشناسی رسیده است و با عنایت به اینکه اثر بخشی آن در طرح نیمه تجربی اجرا شده، اثبات گردیده، اجرای دوره برای دانشآموزان مقطع متوسطه در سطح پیشگیری اولیه پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج:با توجه به اینکه دورۀ فرد-مدار،پس از بررسی سایر دورهها و در نظرگرفتن نقاط قوت و ضعف آنها طراحی و به تأیید اساتید روانشناسی رسیده است وبا عنایت به اینکه اثر بخشی آن در طرح نیمه تجربی اجرا شده،اثبات گردیده،اجرایدوره برای دانشآموزان مقطع متوسطه در سطح پیشگیری اولیه پیشنهاد میشود.
برای دستیابی به دورۀ پیشنهادی آموزش فرد-مدار پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر مبتنی بر عوامل قابل کنترل فردی و اجتماعی،با توجه به نظریات مطرح شده وپیشینۀ پژوهشها،میتوان عوامل تأثیرگذار در گرایش افراد به سوء مصرف مواد مخدر را،به فردی و اجتماعی و قابل کنترل و غیرقابل کنترل تقسیم نمود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)در این مطالعه در پی یافتن پاسخ این سؤال هستیم که آیا اجرای دوره طراحی شده(پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر)،در تغییر نگرش دانشآموزان مقطع متوسطه به سوءمصرف مواد مخدر،تاثیر دارد؟ فرض ما در این پژوهش آن است که بین نگرش دانشآموزان آموزش دیده و آموزشندیده(گروه گواه و آزمایش)به سوء مصرف مواد مخدر،تفاوت وجود دارد.
4)بحث و نتیجهگیری نتایج نشان داد که آموزش دروۀ پیشنهادی فرد-مدار پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدرکه با استفاده از روش شبه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون یا گروه گواه،برای گروهآزمایشی برگزار شد،با احتمال 98 درصد در تغییر نگرش دانشآموزان مقطع متسوطه بهسوء مصرف مواد مخدر مؤثر بوده است.
پیشنهاد میشودکه طی پژوهشهای کنترل شدهای این مسأله مورد بررسی قرار گیرد که چه مدتآموزش(چند جلسه)برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر مناسب است."