چکیده:
فرهنگ سازمانی یکی از موضوعات مورد علاقه نویسندگان و پژوهشگران رشته مدیریت در دهههای اخیر بوده است.پژوهشهای زیادی در این زمینه انجام شده و مقالات و کتب متعددی به رشته تحریر در آمدهاند که از گونهگونی بسیار در مبانی نظری، اهداف و روشها برخوردار میباشند.آنچه در این مقاله مطرح میشود مجموعه مطالب مهمی درباره نحوه مطالعه درباره فرهنگ سازمانی است.این موضوعات مشتمل بر: هدفهای متصور از مطالعه،روشهای مطالعه،نحوه ارزیابی مطالعات،تلفیق هدفها و روشها با دیدگاههای نظری و نیز ویژگیهایی درباره آینده پژوهش در این مورد میباشد.در واقع هدف مقاله آمادهسازی و تجهیز فکری پژوهشگران این عرصه درباره چرایی و چگونگی مطالعه فرهنگ سازمانی است تا در نهایت به صحت و اعتبار اینگونه پژوهشها افزوده شود.
خلاصه ماشینی:
"از جمله آنکه آیا میتوان فرهنگ سازمانی را با روش کمی درک کرد؟آیا لازم است که از دید و نقطه نظر افراد داخل یک سازمان مورد مطالعه قرار گیرد و یا اینکه از چشم پژوهشگران خارج از آن نیز قابل درک است؟گستره جلوههای فرهنگی مورد مطالعه تا چه میزان میتواند باشد و آیا عمق تعبیر از این جلوهها مهمتر است و یا تعداد آنها؟آیا میتوان فرهنگهای سازمانی را باهم مقایسه کرد و یا اینکه درک فرهنگی منحصر به زمینه خاصی است؟پاسخ به این دوگانگیها از سوی پژوهشگران این عرصه از تنوع قابل توجهی برخوردار است(مارتین،2002).
در مجموع به نظر میرسد اغلب پذیرفته شده است که پیمایش ابزار کار آمد و استاندارد شدهای برای مطالعهی مصنوعات(سطح بالا از سطوح فرهنگ سازمانی)باشد (اشکانازی و همکاران،2000)و عقیده بر آنست که سطوح عمیقتر لایههای فرهنگی از طریق مشاهده فراگیر و مصاحبه و درگیر شدن اعضای سازمان در فرایند پژوهش قابل مطالعه است.
از نظر هدف از پژوهش نیز همانگونه که ذکر شد،ممکن است هدف توصیفی،یعنی تنها شناسایی فرهنگ یک سازمان به نفسه موردنظر پژوهشگر بوده و یا اینکه این کار در پی درک فرهنگ به منظور استفاده از این شناخت در جهت اثربخشی سازمان و نفع مدیریتی مورد توجه باشد.
تلفیق هدفهای متصور از پژوهش،روشها و دیدگاههای نظری در عرصه مفهوم فرهنگ سازمانی نیز از مطالب مهم است که توجه به این موضوع به پژوهشگران در انتخاب آگاهانه در زمینههای یاد شده و در جهت درک عمیقتر از رویکردهای مورد استفاده آنان کمک میکند."