Skip to main content
فهرست مقالات

اصول زیباشناسی شعر و هنر و دنباله ی یک سخن (چند مثال در آزمایش اصل دوم)

نویسنده:

(3 صفحه - از 11 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : شعر ، اصول زیباشناسی شعر و هنر ، شعر ناب ، هنری ، شاعر ، شاهکار ، بیت نظم سعدی سخن ، استاد ، نظم ، گلستان

خلاصه ماشینی:

"شادی هم روا نباشد کهمقتضیات قرون پیش را در نظر نگیریم و سخنهای دیروزرا با معیار امروزی زیبا پسندی خاطر خود بسنجیم بهرحالدر کار نقد علم و ادب هر محقق صادقی از عرضه داشتدریافت‌های خویش ناگزیر است: {Sسعدیا چندان‌که میدانی بگوی#حق نشاید گفتن الا آشکارS}بخوننده سعدی پرست اطمینان میدهیم که پس از ایندرشت خوئی آرام گرفته و باز در بخش دیگر از آن سخنانافصح المتکلمین که چون کاغذ زر می‌برند گفتگو خواهیمکرد،و در همه این گفتار نرم و درشت از حدود ادب و انصافدانشی پای برون نخواهیم نهاد. {Sسعدی در دبستان هوای دگر زن#وین کشته رها کن که در او گله چریدستS}باز جای دیگر در غزلی از سعدی می‌بینیم که وقتیمیخواهد از رنج و غم دل سخن بگوید و به معشوق برساندکه دل شکسته و رنج معشوق دیده را نمی‌توان با مرهمدیگران درست کرد با بلاغت مخصوص میفرماید: {Sزخم شمشیر غمت را ننهم مرهم کس#طشت زرینم و پیوند نگیرم به سریشS}بخاطر دارم که یکی از ادبای دانشمند سی چهل سالپیش ایران بیت سعدی را مخصوصا نمودار بلند فصاحت وبلاغت سخن و توانائی او دانسته بود که شاعر توانسته استطشت و سریش را باهم در مصراع بگنجاند(همچنین دربیت دیگری که سعدی اساس آشپزخانه را ذکر فرموده و کلاممورد تحسین نویسنده دانشمند واقع شده بود)چون کار نقددر پیش گرفته‌ایم نه ابراز احساسات خصوصی باید بگوئیمکه نقد ما در این مقام نه ایرادی است بر شاعر بزرک ایرانو نه بر دانشمند فقید."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.