Skip to main content
فهرست مقالات

فصلی از کتاب معنی هنر

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، بوشمن ، نقاشیها ، هنر بوشمن ، طبیعت ، هنر سیاهپوستان و هنر بوشمن ، نقاشیهای بوشمن ، معنی هنر ، رنگ ، هنر هندسی

خلاصه ماشینی:

"این تصویرها(که معمولا طرحهاییروی دیوارهای غار هستند)هیچ کوششی را برای رعایتقواعد دورنمایی نشان نمیدهند،بلکه غرض آنها بیشتر ایناست که گویاترین جنبه‌های عناصر تشکیل دهنده شیئی را نشاندهند،مثلا در یک تصویر نمای جانبی پا با نمای روبه‌رویدو چشم ترکیب شده است. دکتر کوهن عقیده دارد که نقاشی بوشمن در همین چند قرنپیش در اوج تکامل بوده است و در یکی دو قرن گذشته دچارانحطاط شده است،زیرا که در این قرون بوشمنها به علتنفوذ سیاهپوستان و سفیدپوستان سرزمین خود را همراه بامقدار زیادی از سنتها و رسمهای خود از دست داده‌اند. و حقیقت این است که کنت گوبینو هم به حق گفتهاست که سیاهپوستان آن قوه حماسه‌ای را که غرایز متمدن‌هااز میان می‌برندش و بدون آن هیچ هنری امکان‌پذیر نیست،به حد اعلی در خود دارند. گیاهان و جانوران و بدن خود انسان را بادقت محبت‌آمیزی طراحی می‌کنند،و در آنجا که هنر ازتقلید محض منحرف میشود،جهت این انحراف تشیید و تقویتمیل به حیات و حرکت است. در این مرحله انسان درهمه اشیای زنده زیبایی میدبد،و وزن اورگانیک زندگی همانکیفیتی بود که انسان می‌کوشید آن را در هنر خود بیان کند. شکاف میان هنر و دیانت فراختر میشود،و در اوج رنسانس به-هنری میرسیم که اساسا آزاد و مستقل است و منشا و مبنای آنفردیت هنرمند است،و غرض آن چیزی جز بیان شخصیتهنرمند نیست. یعنی آنکهتفاوت ارزش میان هنر انسان بدوی و هنر انسان متمدن قرونوسطی عبارت است از تفاوت ارزشهای ادیان آنها،و نه تفاوتدرجه حساسیت هنری آنها."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.