Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه از نظر یاسپرس

نویسنده:

(2 صفحه - از 15 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : یاسپرس ، فلسفه ، حقیقت ، اگزیستانس ، انسان ، علم ، حقیقت احاطی ، شیر ، متافیزیک ، حقیقت احاطی انسان

خلاصه ماشینی:

"حال ببینیم این مثال متضمن چه نتایجی است: {Yبقیه در صفحه 57Y} فلسفه از نظر یاسپرس {Y(بقیه)Y}1-برحسب اینکه شیر از چه زاویه‌ای به آن طرف نگاه کند و از چه طریق به پژوهش و مطالعه بپردازدعلم او صور مختلف پیدا می‌کند. با توجه به این تمثیل شاید بتوان نظر یاسپرس را به این صورت خلاصه کرد: 1-علم همواره از خلال شکافی که میان ما و مورد ادراک ما وجود دارد حاصل می‌شود. در این مرتبه انسان سعی می‌کند نسبت بهموجودات مختلفی که در جهان هستند آگاهی پیدا کند و برای این منظور علوم مختلف هرکدام با روشهایمخصوص به خود تاسیس می‌شوند. جای پرسش است که اگر عقل نیز مانند فاهمه صورتهایی مخصوص به خود دارد چرا در مرتبه فاهمهکه علوم طبیعی تاسیس می‌شود،میان دانشمندان وحدت نظر است اما در متافیزیک‌ها تضاد دیده می‌شود. علتاینست که دانشمندان صورتهای فاهمه را یکسان به کار می‌برند زیرا همه لحاظ واحدی را که برای عملمفید باشد انتخاب می‌کنند وگرنه در مقام نظر محض علماء نیز ممکن است باهم اختلاف پیدا می‌کنند،چنانکهامروز در مبادی نظری علوم میان دانشمندان نیز اختلاف نظر وجود دارد. در سه مرتبه‌ای که شرح آن گذشت،انسان همواره مدرکی است که به لحاظی یا به اعتباری با امر مورد ادراک خود ارتباط دارد:در مرتبه اول،مورد ادراک صرفا به اعتبار زندگی علمی و رفع نیازهای دور و نزدیک ملحوظ است،در مرتبهبعد،مورد ادراک به اعتبار تنظیم و تنسیق آثار و عوارض مترتب بر موجودات برحسب صورتهای قوه فاهمه،ودر مرتبه سوم،به اعتبار حقیقت وجدانی موجودات و بازیافتن وحدتی که مبداء و مصدر کثرات است درنظر گرفته می‌شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.