Skip to main content
فهرست مقالات

جدال بیهوده ی همفکران

نویسنده:

(5 صفحه - از 26 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : نراقی ، ندوشن ، غرب ، شرق ، فرهنگ ، کتاب آقای نراقی ، کتاب ، اختلاف ، زبان ، فرهنگ و تمدن غرب

خلاصه ماشینی:

"آقای ندوشن در ادامه‌ی مقاله‌شان اظهار داشته‌اند که: «نخستین سئوالی که هنگام خواندن آن(کتاب آنچهخود داشت)برای من پیش آمد این بود که آیا نویسندهنراقی واقعا حرفهای خود را باور داشته است؟و نتوانستمجواب روشنی برای آن بیابم. همچنین آقای ندوشن نوشته‌اند که: «سئوال سومی که برای من پیش آمد این بود که کتاب(آنچه خود داشت. به راستی که آفرین و صد آفرین به این انصاف و داوریعادلانه آقای ندوشن!برای پاسخ دادن به این گفته‌ی آقایندوشن از خود کتاب نراقی کمک می‌گیرم:آقای نراقی درفصل«دانش غرب و بینش شرق»پس از بررسی کردنفرهنگ غرب در برابر فرهنگهای دیگر ورد افسانه‌ی تمدنصنعتی و روشن کردن حدود علم،چگونگی و نحوه‌ی اقتباساز غرب را تجزیه و تحلیل کرده است. چرا کهایشان بطور ضمنی می‌گویند که من در مطرح کردن موضوعهاپیش کسوتم و پیشوا و در نتیجه دیگران حق ندارند از مضمونهایی که من قبلا عنوان کرده‌ام سخن به میان آورند-درحالی که اولا ایشان(ندوشن)این موضوعها را برای اولینبار مطرح نکرده‌اند و چنانکه در آغاز مقاله اشاره شد موضوعهاو مضمونهای مورد بحث ایشان و نراقی سابقه‌ی نیم سده‌یی داردو با هیچکس از این دو نفر آغاز نشده و با این دو نیز خاتمهنخواهد یافت. ) و آخرین کلام اینکه به نظر نگارنده‌ی این سطور شایدبتوان به آقای نراقی ایراد گرفت که از علم برداشتی تک‌بعدیدارد،که مشکلات را بیشتر ناشی از ماشین دانسته،نه ازمناسبات حاکم بر آن،که همه‌ی غربیها را به یک چوب رانده-درحالی‌که غرب یک کل واحد و یکدست نیست و در آنافراد و گروهها و طبقات مختلف زندگی می‌کنند با گرایشها وهدفهای متفاوت و ناهمسان،که دترمینیسم را با فاتالیسم یکیگرفته است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.