چکیده:
در این تحقیق نامه های الکترونیکی که با هدف درخواست نسخه ای از یک مقاله از نویسنده آن یا سردبیر مجله نوشته می شوند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. این نامه های الکترونیکی که توسط دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دو گروه آموزشی فیزیک و زبان انگلیسی نوشته شده اند با هدف شناخت شباهتها و تفاوتها در سبک نگارش دانشجویان این دو گروه بررسی شدند. به همین منظور صد نامه الکترونیکی،50 نامه از هر گروه، طبق مدل پیشنهادی توسط سویلز (1990) برای این نامه ها تحلیل شدند و ساختارهای کلامی و استراتژی ها و برخی ویژگی های ریزساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که ویژگی های نگارشی دو گروه در خصوص ساختارهای کلامی شبیه هم می باشند در حالی که بیشترین تفاوت در کاربرد استراتژی ها و ریزساختار نگارش دو گروه مشاهده می شود. سبک نگارش نویسندگان این نامه ها در هر گروه متاثر از متن های از پیش آموخته شده بود و گروه فیزیک بیش از زبان خارجه (انگلیسی) تحت تاثیر قوانین نامه نگاری در زبان فارسی بودند
خلاصه ماشینی:
com Abstract The present study aimed to analyze reprint request e-mail messages written by postgraduates (MA students) of two fields of study, namely Physics and EFL, to realize the differences and similarities between the two email types.
To investigate the purpose of the study, a sample of 100 e-mail messages, 50Physics and 50 EFL, were analyzed according to Swales’ (1990) model for reprint requests and the modified moves, strategies and some microstructural features of the two corpora.
Traditionally, genre, as a literary construct, has been a popular framework for analyzing the form and function of nonliterary discourse, such as the research article, or a tool for developing educational practices in fields such as rhetoric, composition studies, professional writing, and English for Specific Purposes (ESP) (Hyon, 1996).
Following previous works, this study takes a genre analysis perspective to analyze some electronic messages and describe their organizational pattern in order to help EAP (English for Academic Purposes) students to communicate through e-mail more rapidly and effectively.
Following the previous studies on email genre, the present research, taking a contrastive approach, is an attempt to analyze some electronic letters exchanged as reprint requests among EFL and Physics postgraduates in order to identify their move schemata, strategies, and most typical lexico- grammatical features.
The observed model of move schemata of the ‘reprint request’ messages Move Strategy (Opening salutation) (Initiation) (Reason for request) Request (Expression of thanks) -Complimentary phrases -Greetings -Establishing the background -Setting the scene -Indebtedness -Sender’s interest -Need for the requested work -Unavailability of the requested work -Further research -Direct -Indirect -explicit -Implicit (Closing salutation) -Using complimentary phrases -Using personal name 4.