چکیده:
بررسی دانش آموزشی معلمان در حال حاضر اهمیت زیادی در آموزش زبان انگلیسی به خود گرفته است. براین اساس مطالعه حاضر به بررسی تفاوت بین دانش آموزشی معلمان زبان انگلیسی براساس مدرک تدریس آنان می پردازد. برای این منظور، ۶ معلم به عنوان آزمودنی های تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از روش مصاحبه استفاده شد. شناسایی مقوله های اصلی فکری این معلمان از طریق کدگذاری و طبقه بندی آنان صورت گرفت. نتایج تفاتهای معناداری را بین معلمان در شمار و نوع مقوله های فکری آنان نشان داد. مدیریت زبانی، بررسی رویه، مقوله احساسی، تفکر درباره خود، بررسی پیشرفت فراگیران، و باورها مقوله های اصلی تفکری معلمان دارای مدرک تدریس استاندارد را تشکیل دادند. مدیریت زبانی، بررسی رویه، بررسی پیشرفت فراگیران و مقوله احساسی مقوله های اصلی معلمان دارای مدرک تدریس غیرآکادمیک را تشکیل می دادند و مدیریت زبانی، بررسی رویه، بررسی پیشرفت فراگیران و توجه به رفتار فراگیران مقوله های اصلی معلمان بدون مدرک تدریس آکادمیک را تشکیل می دادند. تفکر درباره خود و باورها مقوله هایی فکری بودند که فقط در میان مقوله هایی فکری معلمان دارای مدرک تدریس استاندارد یافت می شد.
خلاصه ماشینی:
Some of this research has been purely theoretical in nature and has focused on defining, conceptualizing, formulating and developing a PKB for EFL teachers, but others are comparative empirical accounts of the PKB of teachers done with reference to a number of teaching and teacher-related variables such as teacher experience, teacher training, pedagogical context, and teachers' reflective practices or personality (Akbari & Tajik, 2009; Cabaroglu & Roberts, 2000; Crooks & Arakaki, 1999; Gatbonton, 2000; 2008; Golombek, 1998; Mullock, 2006; Richards & Pennington, 1998).
In contrast, Noting Students' Behaviour and Reactions (13%), Language Management (12%), Procedure Check (11%), Knowledge of Students (10%), Affective Issues (8%), Progress Review and Beliefs (each at 7%), and Decisions and Self-Critique (each at 6%) were the dominant PK categories of the novice teachers.
4. Results and Discussion As mentioned earlier, the main aim of the study was to probe the PKB of the EFL teachers as a function of their license status and to find the differences and the similarities among the three groups of Standard Licensed, Alternatively Licensed and Non-licensed teachers with reference to pedagogical thought categories underlying their teaching process.
Following the lead of other studies carried out on PKB of ELT teachers (Gatbonton, 2000; 2008; Mullock, 2006; Akbari &Tajik, 2009), the pedagogical thought categories with the frequency of at least 6% of the total number of PTCs were considered dominant, as shown by asterisks in the tables of PTCs (See the Appendix).
Literature in other areas of education other than second language teaching (Davies & Ferugson, 1997; Feiman-Nemser, 2001) stresses the importance of teacher pedagogical preparation in making the greatest impact on the learning process of the students.