چکیده:
هدف این تحقیق ارائه مدلی برای راهبردهای گفتاری فراگیران زبان انگلیسی در ایران میباشد. تاثیر دو عامل جنسیت و سطح آگاهی زبان آموزان بر کاربرد راهبردهای گفتاری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، مطالعه حاضر در دو بخش کمی و کیفی صورت پذیرفت. در بخش کیفی، از 30 نفر از زبان آموزان در سطوح مختلف، از مبتدی تا پیشرفته، با توجه به جنسیت آنها، مصاحبه به عمل آمد. با توجه به نظرات مصاحبه شوندگان و نکات مطرح شده از سوی آنان، مدلی برای راهبردهای گفتاری زبان آموزان ایرانی استخراج و پرسشنامهی مربوط به آن نیز طراحی گردید. در بخش کمی، پرسشنامهی طراحی شده به 210 نفر از زبان آموزان جهت جمع آوری دادها ارائه شد. پس از جمعآوری دادها با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی، 7 عامل استخراج گردید که به مدل نهایی راهبرد های گفتاری کمک کرد. همچنین، آزمون تی مستقل و مقایسه یک سویه واریانس جهت بررسی تاثیر جنسیت و سطح زبان بر کاربرد راهبردهای گفتاری بکار گرفته شد. نتایج بدست آمده حاکی از آنست که این دو عامل تاثیر معنی داری بر بکارگیری راهبرد های گفتاری ندارند.
خلاصه ماشینی:
Applied research on language learning strategies investigates effective language learning strategies in order to pave the way for the learners to learn as well as for the teachers to teach them how to apply those strategies by scrutinizing good language learners’ behaviors (O’Malley & Chamot, 1990; Oxford, 1989; Su, 2005; Wharton, 2000).
To this end, this study intended, first, to develop a speaking strategy model which is one key aspect of LLS for EFL learners, and second, to investigate the differences between males and females regarding their use of speaking strategies as well as differences due to their proficiency levels.
3. Method of the Study An important qualitative method that has been employed regularly in educational and social research is Grounded Theory, which "is designed to develop a theory based on the field data collected in a study" (Ary, Jacobs, Razavieh, & Sorenson, 2006, p.
The questions of this phase included the strategies that were presented for language learning in the literature review and the taxonomies developed by Oxford (1990), O’Malley (1985), and Hung and Naerssen (1987 as cited in Riazi & Khodadadi, 2007).
2 Quantitative analysis Besides utilizing descriptive statistics to present a profile of the speaking strategies used by the participants, two inferential statistical analyses were run: one independent sample t-test to determine the differences between the participants' use of strategies regarding their gender (males and females) and one-way ANOVA to reveal the effect of participants’ levels of proficiency (beginner, intermediate and advanced) on their speaking strategy use.