چکیده:
مقاله حاضر بر اساس تجربه مدرنیته در سرزمین لکها، به بررسی و تبیین خودکشی زنان و دختران میپردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش تفسیری برای این بررسی انتخاب و دادهها بر اساس مشاهده، مصاحبه و تجربه زیسته گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدرنیزاسیون سریع و شتابان با تمام مظاهر خود در طی دو دهه وارد یک سرزمین کاملا منزوی، با آداب و رسوم کهن شده و نسل مقارن با این تغییرات، بر اساس آموزههای مدرن پرورش یافته اند. بنابراین، پس از بلوغ، هنگام تصمیمگیری برای زندگی آینده، سعی کردند که بر اساس آموزههایشان عمل کنند. اما با مخالفت شدید نسلهای گذشته که حامل سنتهای کهن بودند، روبرو گشتند. کنترل ناشی از سنتهای قدرتمند و احساس بیقدرتی در تعیین سرنوشت سبب شد که تعدادی از زنان و دختران به افراطیترین پناهگاه ]خودکشی[ در مقابل مصیبتهای زندگی روی آورند
خلاصه ماشینی:
با نگاهی اجمالی به داده های دو جـدول بـالا متوجـه مـی شـویم کـه نـرخ خودکشی در چهار استان ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان در طول ایـن سـالها بـالاتر از بقیـه استان ها و میانگین کل کشور است و تفاوت فاحشی نیز در این زمینه مشاهده می شود.
- چرا در سالهای اخیر میزان خودکشی در میان زنان و دختران لک افزایش یافته است ؟ - چه اتفاقی برای این قوم رخ داده که آنها را با چنین آسیبی روبرو ساخته است ؟ - کدام ویژگی های اجتماعی و فرهنگی آنها را مستعد خودکشی کرده است ؟ قطعا بروز این پدیده حاکی از معضـلات اجتمـاعی و فرهنگـی ای اسـت کـه گریبـانگیر آنهاست .
بدین خاطر مقاله حاضـر، سـعی دارد در تداوم پژوهش محسنی تبریزی بروز خودکشی را بر حسب سنت های این قوم و تقابل آن با مدرنیته تفسیر کند.
مورد دیگری که دریافت دورکیم از تحلیل خودکشی در جوامع غیـر غربـی را بـا مشـکل مواجه می کند این است که در نظام فکری دورکیم ، با ظهور مدرنیتـه غربـی تمـام مؤلفـه هـای انسجام بخش سنت از بین می روند و یا اینکه تاثیر گذاری خود را از دست می دهنـد و دیگـر نمی توانند نقشی در همبستگی جامعه و کنترل افراد داشـته باشـند.
» (دوست نزدیک فرد خودکشی کننده) این افراد اغلب در محدودیت های شدید خانوادگی زندگی می کنند و این آخـرین پناهگـاه خود یعنی خانواده را نیز از دست می دهند؛ خانوادة متناقضی که فرزنـدانش را بـا آمـوزههـای مدرن بار می آورد و بر اساس سنت های گذشته او را مورد قضاوت قرار می دهد.