چکیده:
این پژوهش به ارزیابی تاثیر رویکردهای مختلف زبان شناسی بر روی رفتارهای قضاوتی و شناختی سرمایه گذاران در محیط ایران می پردازد. پژوهش های متعددی در سالهای اخیر به ارزیابی تاثیر لحن (مثبت/منفی) زبان در اطلاعات توضیحی حسابداری پرداخته و همگی آنها از این امر دفاع نموده اند. ریلی[40] موضوع تاثیر سطح ساخت (عینی/ انتزاعی) زبان بر تصمیمات سرمایه گذاران را در ادبیات حسابداری مطرح نمود. هیلز و همکاران[30] نیز شواهدی از نحوه و زمان تاثیرگذاری میزان صراحت زبان بر قضاوت های سرمایه گذاران ارایه نمودند. پژوهش حاضر نیز در راستای تکامل و ادامه این پژوهشها، رویکرد جدیدی را ارایه کرده و نشان می دهد که 1) عینی بودن زبان شرط اصلی برای صراحت آن نیست، 2) افزایش صراحت زبان (بدون در نظر گرفتن ساخت و لحن) آن تاثیر معناداری بر رفتارهای قضاوتی و شناختی سرمایه گذاران دارد؛ 3) در صورتی که اطلاعات عینی به صورت غیر صریح ارایه شده باشد، تاثیر معنی داری (بدون توجه به لحن آن) بر قضاوتهای سرمایه گذاران نخواهد داشت؛ و درنهایت، افزایش عملکرد جلب توجه کنندگی در اطلاعات صریح، دارای ارتباط معناداری با تصمیمات سرمایه گذاری افراد است. همچنین این پژوهش، موضوع تاثیر رویکردهای زبان شناسی در گزارشگری غیرعددی حسابداری را برای اولین بار در ادبیات حسابداری و مالی ایران مطرح کرده و نوآوریهایی نیز از لحاظ روش شناسی داشته است.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر نیز در راستای تکامل و ادامه این پژوهش هـا، رویکـرد جدیـدی را ارایـه کرده و نشان می دهد که ١) عینی بودن زبان شرط اصلی برای صراحت آن نیسـت ، ٢) افـزایش صراحت زبان (بدون در نظر گرفتن ساخت و لحن ) آن تأثیر معناداری بـر رفتارهـای قضـاوتی و شناختی سرمایه گذاران دارد؛ ٣) در صورتی که اطلاعات عینی به صورت غیر صریح ارایـه شـده باشد، تأثیر معنی داری (بدون توجه به لحن آن ) بر قضاوت های سرمایه گذاران نخواهد داشـت ؛ و درنهایت ، افزایش عملکرد جلب توجه کنندگی در اطلاعات صـریح ، دارای ارتبـاط معنـاداری بـا تصمیمات سـرمایه گـذاری افـراد اسـت .
در این مقاله سعی شده است تا در راستای ادامه و تکامل پژوهش های مربوط به ارزیابی تأثیر اطلاعات غیرعددی (توضیحی ) حسابداری و به صورتی دقیق تـر، تـأثیر رویکردهـای قضـاوتی و شناختی مربوط به زبان استفاده شده در آنها با استفاده از یک روش شناسی طرح آزمـایش ، اولا– نخستین بار به ارزیابی تجربی تأثیر رویکردهای زبان در گزارشگری حسـابداری در ادبیـات حسابداری و مالی ایران پرداخته شود، و ثانیا – با ترکیب نتایج حاصل از پژوهش هـای پیشـین و تبیین تنگناهای موجود در آنها و به منظور رفع ، تعدیل و توسعه آنها با ارایه رویکردی نوین گامی به سوی تکامل ادبیات موضوع پژوهش در ادبیات حسابداری و مالی دنیـا برداشـته شـود."