چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، آزمایش فرضیه ویژگی تمرین رفتار حرکتی از طریق متغیر مکان به عنوان یک متغیر زمینه ای جدید است. شرکت کنندگان، 30 دانش آموز دختر نوجوان با میانگین سنی 50/1 ± 50/11 سال بودند که به مدت ده جلسه تحت آموزش مهارت ادراکی – حرکتی کاتا توسط مربی کاتا قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزشی، آزمون یادداری در مکان اکتساب و سپس آزمون انتقال در مکانی متفاوت از مکان تمرین برگزار و نمره های اجرای کاتا اندازه گیری شد. برای تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان اجرای بهینه خود را در مکان تمرین نشان دادند. درحالی که با تغییر مکان تمرین افت معناداری در اجرا داشتند. براساس نتایج حاصل، به نظر می رسد اجرای تکلیف با مکان تمرین مرتبط است. یافته های این تحقیق شواهدی را در جهت حمایت از فرضیه ویژگی تمرین فراهم کرد.
خلاصه ماشینی:
ویژگی تمرین انواع مختلفی دارد : ١)ویژگی حسی و حرکتی ٤ که مطابق با آن یادگیری شامل بازنمایی حسی و حرکتی است که اجزای حرکتی را با اطلاعات حسی در دسترس در حین تمرین یکپارچه میکند؛ ٢) ویژگی زمینه ای ٥ که بر اساس آن شرایط زمینه ای محیط یادگیری موجب می شود یادگیرنده از آن اطلاعات زمینه ای 1 - Specificity of practice 2 - Henry 3 - Thorndike & Woodworth 4 - Sensory and Movement Specificity 5 - Context Specificity برای کمک به یادآوری اطلاعات استفاده کند؛ ٣) ویژگی های مختلف دیگری مانند الگو، سرعت ، مقاومت ، انقباض پذیری و زاویۀ مفصل نیز نام برده شده است (١).
پیشرفت در طراحی ارگومترهای ویژة ورزش مورد نظر و به تبع آن ارزیابیهای 1 - Hypothesis of state dependent learning 2 - State dependent memory 3 - Proteau & et al 4 - Temprado, Vieilledent & Proteau 5 - Elliot & Jager 6 - Abra,s & Pratt 7 - Proteau, Tremblay & Dejaeger 8 - Ivens & Marteniuk 9 - Scott & Gray 10 - Movahedi 11 - Framls & Rmanow 12 - Lidor & Singer 13 - Robertson 14 - Benette & Davids فیزیولوژیکی معتبر و پایا در ورزشکاران نخبه در محیط آزمایشگاه حاصل چنین دقت موشکافانه ای در ساخت دستگاه های ویژه ای شامل ارگومترهای کایاک بر اساس مقاومت باد (٢٣)، ارگومتر قایقرانی (٣٨)، ارگومتر ویلچر (٢٥)، ارگومتر طراحی شده ویژة ورزش فوتبال (١١)، طراحی تست ویژة تنیس (١٠، ١٧) و تست ویژة هاکی (١٢) است .