چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک برنامه فعالیت های بدنی منتخب بر رشد مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا می باشد. در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 20 کودک (7/0 ± 8/8 سال) مبتلا به اختلال HFA و 10 کودک (4/1 ± 9/7) مبتلا به اختلال ADHD از بین جوامع مورد نظر به صورت کاملا تصادفی و براساس پیش آزمون انتخاب شدند. مجموعه آزمون تبحر حرکتی برونینکس – اوزرتسکی برای کودکان ADHD و آزمون رشد حرکتی درشت – ویرایش دوم برای کودکان HFA مورد استفاده قرار گرفت. برنامه حرکتی منتخب (برنامه حرکتی اسپارک) که شامل فعالیت های تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 18 جلسه برای کودکان ADHD و 12 جلسه برای کودکان ADHD اجرا شد. آزمون K-S جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها و آزمون های t همبسته و t مستقل و آزمون لوین و تحلیل کوواریانس جهت مقایسه میانگین ها استفاده گردید. در کودکان ADHD و HFA تمرین برنامه حرکتی منتخب در گروه تجربی تغییرات معناداری در اکثر متغیرها ایجاد کرد ولی در مورد گروه کنترل اینگونه نبود. باتوجه به نتایج می توان ادعا کرد برنامه فعالیت بدنی منتخب (SPARK) مورد استفاده احتمالا می تواند باعث بهبود مهارت های حرکتی در کودکان مبتلا به ADHD و HFA شود.
خلاصه ماشینی:
استادیار دانشگاه تهران چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یک برنامة فعالیت های بدنی منتخب بر رشد مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا می باشد.
باتوجه به نتایج می توان ادعا کرد برنامة فعالیت بدنی منتخب (SPARK) مورد استفاده احتمالاً می تواند باعث بهبود مهارت های حرکتی در کودکان مبتلا به ADHD و HFA شود.
پاشازاده (١٣٨٠) نیز با استفاده از LOMDS نشان داد کودکان 1 - Attention deficit – hyperactivity disorder = ADHD 2 - Autism spectrum disorder = ASD 3 - High functioning autism = HFA 4 - Harvey & et al ADHD در بیشتر مهارت های مورد بررسی ضعیف تر از کودکان عادی هستند (١).
باتوجه به ضعف مهارت های حرکتی درشت و ظریف در کودکان ADHD و HFA و اهمیت این مهارت ها و توجه به این موضوع که فعالیت های بدنی منجر به سلامت جسمانی ، بهبود عملکرد عقلانی ، ادراک رفتار و احساسات و شخصیت فرد می شود، احتمالاً تمرینات بدنی بتواند مزایای زیادی برای این قبیل کودکان به همراه داشته باشد و همچنین بازی را می توان به عنوان یکی از ابتدایی ترین رفتارهای حرکتی کودک مطرح ساخت که از طریق آن می توان به نتایج مهمی دست یافت .
به این منظور، تحقیق حاضر اثر یک برنامة منتخب تمرینی که از برنامة حرکتی اسپارک (SPARK) مشتق شده است را بر رشد مهارت های حرکتی کودکان ADHD و HFA مورد بررسی قرار می دهد.