Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تحلیلی تطبیقی شاخص های توسعه گردشگری الکترونیک در شهر اصفهان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 133 تا 150)

کلیدواژه ها :

گردشگری مجازی ،جامعه مجازی ،مهارتهای دیجیتالی ،مناطق چهاردهگانه شهر اصفهان

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات و ارتباطات ، شاخص ، شهر اصفهان ، شهر ، گردشگری الکترونیک در شهر اصفهان ، توسعه گردشگری الکترونیک در شهر ، سطح میانگین شاخصهای شهروند الکترونیک ، الکترونیک ، مناطق چهارده‌گانه شهر اصفهان ، کل مناطق چهاردهگانه

شهر اصفهان علی رغم جاذبه های متنوع فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اکوتوریستی، جایگاه شایسته ای در عرصه بین المللی از لحاظ درآمدهای حاصل از گردشگری ندارد. بطور کلی آمار ها گویای جایگاه نازل صنعت توریسم در کشور و سهم یک درصدی ایران از سبد گردشگری جهانی است؛ که شهر اصفهان نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین با توجه به جایگاه نامناسب ایران و شهر اصفهان در صنعت گردشگری به نظر می رسد توسعه گردشگری مجازی و زیرساختهای وابسته به آن بتواند خلاء موجود را تا حدی جبران نماید. پژوهش حاضر، ترکیبی از دو شاخه تخصصی گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. روش غالب در این تحقیق، روش تحلیلی- می دانی است که با بهره گیری از مدل های کاربردی به امکان سنجی و چگونگی تحقق گردشگری مجازی بوسیله تکمیل دو نوع پرسشنامه (اول: بررسی شاخصهای شهروند الکترونیک در راستای تحقق گردشگری مجازی و دوم: بررسی میزان اعتقاد شهروندان به توسعه گردشگری مجازی) می پردازد. جهت تلفیق شاخص ها از نرم افزار SPSS و روشهای همبستگی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این مساله است که مناطق ۱۲ و ۲ به ترتیب دارای بالا ترین و پایین ترین سطح میانگین شاخصهای شهروند الکترونیک در بین مناطق چهارده گانه هستند. اما اختلاف بین مناطق از این حیث چندان زیاد نیست که این موضوع نشان می دهد شهر اصفهان از نظر شاخصهای سطح سواد الکترونیک در سطح متوسط قرار دارد. از طرف دیگر بررسی شاخصهای میانگین میزان اعتقاد به گردشگری مجازی نشان می دهد مناطق ۵ و ۶ بالا ترین میانگین اعتقاد به توسعه گردشگری مجازی را دارند و در کل شهر ۵/۵ درصد شهروندان در سطح پایین، 2/45 در سطح متوسط و 2/46 درصد در سطح بالای اعتقاد به گردشگری مجازی قرار دارند.

خلاصه ماشینی:

"95/1 16/2 58/2 58/1 58/2 04/2 03/3 28/2 رتبه شاخص در بین کل مناطق چهاردهگانه 11 8 3 14 2 10 1 میزان دنبال کردن اطلاعات و رویدادهای مرتبط با نوآوریهای فناوری اطلاعات در جامعه 40/2 23/3 86/2 50/2 50/2 31/3 10/3 75/2 رتبه شاخص در بین کل مناطق چهاردهگانه 12 3 5 9 8 2 4 مطالعه و مرور رخدادهای خبری بصورت online 28/2 46/2 52/2 66/2 70/2 45/2 75/2 45/2 رتبه شاخص در بین کل مناطق چهاردهگانه 12 7 6 3 4 8 2 میانگین کل هر منطقه 65/2 70/2 73/2 62/2 96/2 07/3 01/3 80/2 رتبه کل هر منطقه 10 9 6 12 3 1 2 ماخذ: محاسبات میدانی نگارندگان با استفاده از آزمون CSPP بررسی میانگین شاخص‌های شهروند الکترونیک در راستای تحقق گردشگری مجازی در شهر اصفهان نشان می‌دهد که منطقه 12 دارای بالاترین میانگین و منطقه 2 دارای پایین ترین سطح میانگین شاخص‌های شهروند الکترونیک در مناطق چهارده گانه شهر می باشند. 4- مقایسه تحلیلی – تطبیقی میزان اعتقاد شهروندان اصفهانی به توسعه گردشگری مجازی در مناطق چهارده گانه شهر اصفهان) در راستای مقایسه تحلیلی تطبیقی میزان اعتقاد شهروندان اصفهانی به توسعه گردشگری مجازی از مقایسه 20 شاخص به شرح زیر استفاده شده است : (جداول مربوط به مقایسه به دلیل افزایش حجم مقاله در اینجا نیامده است) تحلیل شاخص‌های بیست گانه نشان داد که از بین 20 شاخص مذکور شاخص شماره بیست با عنوان دیدگاه کلی شهروندان به توسعه گردشگری مجازی با میانگین 33/9 بالاترین و شاخص دهم: نقش فناوری اطلاعات در افزایش توانمندیمدیرانحوزههایگردشگری با میانگین 54/7 پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داده اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.