چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مهم ترین معیارهای ارزیابی کتاب های الکترونیکی فارسی دانشگاهی از دیدگاه یکی از گروه های ذی نفع (ناشر، کاربر، کتابدار و نویسنده) کتاب الکترونیکی، کتابداران دانشگاهی است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کتابداران شاغل در دانشگاه های دولتی شهر تهران (کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای) است. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، مهم ترین ملاک ارزیابی کتاب الکترونیکی از دیدگاه کتابداران، ملاک توزیع است. از مجموع 125 نشانگر مورد بررسی 30 نشانگر از دیدگاه کتابداران دارای بالاترین میزان اهمیت به هنگام انتخاب یک کتاب الکترونیکی مناسب برای کتابخانه است. دارا بودن فهرست مندرجات، امکان ذخیره کل متن کتاب، امکان انتخاب کتاب در فرمت های مختلف، دسترسی از راه دور و 24 ساعته و نظایر آن از مهم ترین نشانگرهای ارزیابی کتاب الکترونیکی از دیدگاه کتابداران شناخته شدند.
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی : کتاب الکترونیکی فارسی دانشگاهی ، کتابداران دانشگاهی ، کتابخانه های دولتی ، تهران ، معیار ارزیابی مقدمه کتابخانه های دانشگاهی در کنار فراهم آوری انواع گوناگون منابع در قالب چاپی ، اقدام به مجموعه سازی بسیاری از منابع در قالب الکترونیکی از جمله کتاب های الکترونیکی نموده اند، که غالبا بر روی پایگاه های اطلاعاتی و یا بر روی محمل هایی نظیر سی دی ، دی وی دی و نظایر آن نمود می یابد با توجه به ویژگی های متنوعی که کتاب های الکترونیکی دانشگاهی می توانند برای کاربران خود به همراه داشته باشند، نشر مناسب این کتاب ها از سوی ناشران و با توجه به نیاز کاربران خود می تواند در افزایش سوددهی ناشران و نیز رضایت کاربران موثر واقع گردد.
پرسش اساسی که این پژوهش در صدد یافتن پاسخ مناسب به آن است عبارت است از: مهم ترین ملاک ها و نشانگرهای ٢ ارزیابی کتاب الکترونیکی دانشگاهی به زبان فارسی بر اساس دیدگاه کتابداران شاغل در دانشگاه های دولتی (کتابخانه های مرکزی یا دانشکده ای ) چیست ؟ و نیز فرضیه ای که پژوهش حاضر قصد پاسخگویی به آن را دارد، عبارتست از: بیش از ٧٠ درصد از کتابداران اهمیت هر یک از نشانگرهای ارزیابی را زیاد و بسیار زیاد می دانند.
Library Collection, Acquisitions & Technical Services 29(1):33-50 Retrieved June 20, 2008, from .
Library Collection, Acquisitions & Technical Services 29(1):71-81.
Library Collection, Acquisitions & Technical Services 29(1):71-81.