چکیده:
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی نقش کتابخانه های آموزشگاهی در پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان می باشد. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی است و از پرسشنامه های محقق ساخته وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی و پیوند با مدرسه استفاده گردید، جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانش آموزان مقاطع ابتدائی، راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل که در سال تحصیلی 90–89 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دهند. در این مطالعه 776 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای طبقه ای متناسب انتخاب شدند که منظور از طبقات، مقاطع می باشد. یافته ها: میزان استفاده از کتابخانه در مدارس از سوی دانش آموزان در سطح پایینی قرار داشت و از 776 شرکت کننده در این مطالعه 417 دانش آموز اصلا از کتابخانه مدرسه استفاده نکرده اند. همچنین وضعیت کتابخانه های مدارس از نظر تعداد کتاب، مساحت و فضا، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات از سوی دانش آموزان در سطح پایینی ارزیابی شد. بین میزان استفاده از کتابخانه های آموزشگاهی و پیوند به مدرسه دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری بدست آمد. هر چقدر وضعیت کتابخانه مدرسه مطلوب تر بود به همان اندازه نیز پیوند با مدرسه دانش آموزان بهتر بود. همچنین بین میزان استفاده از کتابخانه های آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. و در نهایت از روابط بین متغیرها بهترین مدل ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
روش : روش پژوهش از نوع پیمایشی است و از پرسشنامه های محقق ساخته وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی و پیوند با مدرسه استفاده گردید، جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانش آموزان مقاطع ابتدائی ، راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل که در سال تحصیلی ٩٠–٨٩ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دهند.
در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی نیز منطور از کتابخانه های آموزشگاهی ، واحدی خدماتی در مدارس ابتدایی و متوسطه است که به منظور حمایت از برنامه های آموزشی ایجاد می شود و باید بتواند از راه تامین مواد، تسهیلات و خدمات ، پاسخگوی نیازهای آموزشی ، اطلاعاتی ، تحقیقاتی ، فردی و اوقات فراغت دانش آموزان و معلمان باشد.
آیا بین وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی از نظر تعداد کتاب ، مساحت و فضا، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات با پیوند به مدرسه دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ ٥.
٤. آیا بین وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی از نظر تعداد کتاب ، مساحت و فضا، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات با پیوند به مدرسه دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سوال از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد که نتایج تحلیل با (٠/١٧ = rs، ٠/٠١ =p و ٧٧٦ =n) گویای آن است که هر چقدر ادراک دانش آموزان از وضعیت کتابخانه آموزشگاهی مطلوب تر باشد به همان اندازه نیز پیوند با مدرسه دانش آموزان بالا بود.
در این مطالعه بین میزان استفاده از کتابخانه های آموزشگاهی با پیوند به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود داشت .