چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک های مدیریتی حاکم بر کتابخانه های دولتی شهر تهران و آشکار نمودن نقش سبک مدیریت مدیران در تامین رضایت شغلی کتابداران انجام گرفته است. روش: روش پژوهش پیمایشی بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه پژوهش 175 نفر کتابدار شاغل در 12 کتابخانه مرکزی دانشگاهی در شهر تهران است. هشت شاخص سازمانی در طیف لیکرت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آنها سبک مدیریت کتابخانه ها طبق سبک های چهارگانه لیکرت مشخص شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که مدیریت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی تهران از لحاظ شاخص های انگیزش، ارتباطات، تعامل- نفوذ، تصمیم گیری، هدف گذاری و اهداف اجرایی و آموزش در سبک 2 لیکرت یعنی سبک آمرانه– خیرخواهانه، و از لحاظ شاخص های رهبری و کنترل در سبک 3 لیکرت یعنی سبک مشورتی قرار دارد. سبک مدیریت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی تهران به طور کلی و با توجه به شاخص های هشت گانه، سبک 2 و متمایل به سبک 3 لیکرت یعنی سبک آمرانه – خیرخواهانه و متمایل به سبک مشورتی است.
خلاصه ماشینی:
سبک مدیریت از لحاظ شاخص اهداف اجرایی و آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول ٩ مشاهده می شود، با توجه نتایج حاصل از سه ویژگـی که در بالا نام برده شد، به طور کلی کتابداران کتابخانـه هـای دانشـگاهی تهـران از نظر شاخص اهداف اجرایی و آموزش مدیران خود را با میانگین ٢/٢٧ مطـابق بـا سبک دو لیکرت و تا حدودی متمایل به سبک سه لیکرت ارزیابی کرده اند؛ یعنـی مـدیریت مـدیران از نظـر شـاخص اهـداف اجرایـی و آمـوزش ، سـبک آمرانـه - خیرخواهانه و تا حدودی متمایل به سبک مشورتی است .
٩. سبک مدیریتی غالب در کتابخانه های دانشگاه های دولتـی شـهر تهـران بـر اسـاس سبک های چهارگانه مدیریت لیکرت کدام است ؟ با توجه نتایج حاصل از ٣٦ ویژگی که لیکرت از آن ها تحت عنوان ویژگی های سازمانی نام برده و در هشت شاخص رهبری ، انگیزش ، ارتباطات ، نفوذ، تصـمیم - گیری ، هدف گذاری ، کنترل ، و اهداف اجرایی و آموزش جای داده است ، به طـور کلی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران سبک مدیریت مـدیران خـود را با میانگین ٢/٣٦ مطابق با سبک دو لیکرت و تـا حـدودی متمایـل بـه سـبک سـه لیکرت ارزیابی کرده اند؛ یعنی سبک مدیریت مدیران ، سبک آمرانه - خیرخواهانه و تا حدودی متمایل به سبک مشورتی است .
Leadership practices and employee job satisfaction in the academic libraries of the State University System of Florida.
The effect of perceived leadership behavior on the job satisfaction of subordinates in Taiwan' university libraries.