چکیده:
هدف: این پژوهش به منظور مطالعه سطوح بکارگیری فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان به عنوان معیاری برای پذیرش نوآوری برنامه درسی بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه «سی بام» انجام شد. روش: نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و نمونه آماری شامل 126 نفر از استادان دانشگاه اصفهان و 174 نفر از استادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شده است. ابزار به کارگرفته شده، پرسشنامه استاندارد سنجش سطوح کاربرد فناوری در آموزش بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه (نسخه 1.1) می باشد. یافته ها: با ارجاع به الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه، اکثریت استادان دانشگاه (9/65٪) در سطوح 2 تا 5 (یعنی آمادگی تا استفاده عادی) از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند. استادان زن نسبت به مرد و استادان در مرتبه مربی و استادی نسبت به استادان در مرتبه های دانشیاری و استادیاری در سطح پایین تری از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارندو استادان دانشگاه اصفهان نسبت به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطح پایین تری از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند . سابقه خدمت استادان رابطه معنی داری با سطح بکارگیری فناوری توسط آن ها ندارد. از آنجا که اکثریت اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان در سطوح 2 تا 5 (یعنی آمادگی تا استفاده عادی) از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند
خلاصه ماشینی:
com میرمحمدموسوی زاده مدرس دانشگاه تربیت معلم تبریز تاریخ دریافت : ٩٠/١٢/١٦ تاریخ پذیرش :٩١/٤/٢٣ چکیده هدف : این پژوهش به منظور مطالعه سطوح بکارگیری فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان به عنوان معیاری برای پذیرش نوآوری برنامه درسی بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه «سی بام » انجام شد.
از آنجا که اکثریت اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سطوح ٢تا ٥(یعنی آمادگی تا استفاده عادی ) از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند واژه های کلیدی : فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تلفیق فناوری ، الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه ، نوآوری برنامه درسی مقدمه توانمندسازی نظام آموزشی یک کشور در تربیت نیروی انسانی کارآمد از عوامل مؤثر در پیشرفت آن کشور است .
در سایر موارد نیز اختلاف معنی داری بین گروه ها مشاهده نگردید جدول ٩: مقایسه میانگین نمره سطح بکارگیری فناوری اطلاعات توسط استادان برحسب نوع دانشگاه )به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری نظر به اهمیت تلفیق فناوری در پیشبرد نوآوری های برنامه درسی در موسسات آموزش عالی کشور ایران ، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان پذیرش کاربست فناوری در فعالیت های استادان دانشگاه اصفهان برآمده اند.
پی نوشت ها 1-Renea, Edwards 2-Knezek et al 3-Concern Based Adoption Model (CBAM) 4-Stages Of Concern (SoC) 5-Levels Of Use (LoU) 6-CBAM 7-Yidana 8-Hall, Hord 9-Sahin 10-Newhouse 11-Banga Chhokar 12-Wozney 13-Christensen Knezek 14-Rakes 15-Schnell 16-Palak 17-Bennett 18-Newhouse et al 19-Henzek 20-Rutherford 21-Zhang, Deng, 22-Maclean منابع تمجید، سمیه ؛ رضایی شریف آبادی، سعید.
Implementation of Technology Integration in Higher Education: A Case Study of the University of Dar-es-Salaam in Tanzania.
Faculty perceptions of technology integration in the teacher education curriculum: A survey of two Ghanaian universities.