Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر هماهنگی کانال های توزیع چندگانه از منظر عرضه کنندگان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 1 تا 18)

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن مدل های جدیدکسب وکار، افزایش سطح رقابت و تغییر خواسته ها و انتظارات مشتریان، استفاده از کانال‌های توزیع چندگانه و متعدد به سرعت در حال رشد است. استفاده ازکانال‌های توزیع متعدد به رغم داشتن مزایایی، چالش های متعددی نیز به دنبال دارد که هماهنگی و انسجام این کانال ها با کارآیی بالا و رفع این چالش ها مستلزم بحث و بررسی بیشتر است. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی نقش قابلیت های موثر در هماهنگی کانال های توزیع چندگانه از منظر عرضه‌کننده است. جامعه آماری این تحقیق شامل عرضه‌کنندگان محصولات و قطعات الکترونیکی در تهران است که در این رابطه تعداد247 نفر ازمدیران بازاریابی و فروش شرکت های یاد شده نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته های مطالعه حاکی از این است که قابلیت هایی نظیر برند، مکانیزم کنترلی و جبران خدمات از جمله عوامل موثر در هماهنگی کانال های توزیع چندگانه بوده و تاثیر مثبتی بر عملکرد عرضه‌کننده دارند، لکن ارتباطات تاثیر مستقیم بر عملکرد ندارد.

خلاصه ماشینی:

"یافته های مطالعه حاکی از این است که قابلیت هایی نظیر برند، مکانیزم کنترلی و جبران خدمات از جمله عوامل مؤثر در هماهنگی کانال های توزیع چندگانـه بـوده و تـأثیر مثبتـی بـر عملکـرد عرضه کننده دارند، لکن ارتباطات تأثیر مستقیم بر عملکرد ندارد. استفاده از کانال های توزیع به رغم داشتن مزایایی از جمله افزایش سطح پوشش بازار، ارتقای سطح خدمت به مشتریان ، فروش بیشتر و در انتها ارتقای عملکرد کلی شرکت ، چالش های نیـز بـه دنبـال دارد که از جمله آن می توان به بروز تضاد و تعارض بین کانال ها، سواری مجـانی عـده ای از اعضـای کانال اشاره کرد که منجر به سردوراهی قرار گرفتن اعضای کانال مبنی بر کاهش خـدمات و یـا خروج از کانال توزیع می شود چیزی که برای هیچ عرضه کننده ای پیامد خوبی را به همراه نـدارد. بنابراین برند با ایجاد ارزش بـرای اعضـای کانـال توزیع در قالب افزایش حاشیه سود، کاهش هزینه های ترفیعی و تخفیفات خرده فروشـی موجـب رضایت آن ها از عرضه کننده گردیده و از طرفی به خاطر اثرگذاری برند بر مصرف کنندگان موجب وفاداری انها به برند عرضه کننده می شود از سـوی دیگـر برنـد در قالـب ترجیحـات مشـتریان و برآورده ساختن انتظارات مشتریان و نیـز پشـتیبانی و حمایـت تجـاری صـورت گرفتـه از سـوی عرضه کننده از برند بر میزان سهم بازار، سود آوری و حجم کلی فروش اعضای کانال توزیـع اثـر مثبت گذاشته و موجب عایدات و نتایج مالی مناسبی برای طرفین در زنجیره توزیع می شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.