چکیده:
بین المللی شدن و حرکت شرکت های کوچک ومتوسط به سمت بازارهای بین المللی به عنوان یکی از ضروریات و همچنین یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشورهای درحال توسعه می باشد. عوامل تاثیرگذار متعددی از سوی محققان بر فرایند بین المللی شدن شرکت ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی تاثیر عوامل استراتژیک (نوع استراتژی های مورد استفاده) بر بین المللی شدن شرکت های کوچک ومتوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران می باشد که با انجام نظرخواهی از تعداد 70 تن از مدیران 55 شرکت کوچک ومتوسط بین المللی در این صنعت انجام گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بکارگیری استراتژی هایی چون استراتژی کاهش هزینه، استراتژی تمایز، استراتژی وظیفه ای محصول و استراتژی ورود پیمانی توسط شرکت های کوچک ومتوسط با بین المللی شدن آنها ارتباط معنادار مثبت دارد. اما بکارگیری استراتژی هایی چون استراتژی وظیفه ای توزیع و استراتژی وظیفه ای بازاریابی توسط این شرکت ها با بین المللی شدن آنها ارتباط معنادار منفی دارد.
خلاصه ماشینی:
"ایـن پـژوهش هـا کـه توسـط وایدرشـیم و همکارانش [٤٨] صورت گرفته است دارای فرضیاتی می باشد که عبارتند از: • رفتار قبل صارداتی ـ فعالیتهای اطلاعاتی هستند که سه بعد دارنـد: تمایـل بـه شـروع صاردات ، جمع آوری اطلاعات ، فعالیت انتقال اطلاعات • فعالیتهای قبل صادراتی سه نوع می باشند: داخلی /انفعالی /فعال • اندازه اغلب شرکت ها در زمان شروع به صادرات کوچک می باشد • یک تصمیم گیرنده واقعی برای این رفتار وجود دارد (فرد کارآفرین ) مطالعه دیگر در راستای نگرش رفتاری ، مدل شرکت های نوپای (مخاطرات جدید) بین المللی ١ می باشد.
آنچه که قرار است در این تحقیق در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد فرضیه ذیل است : • فرضیه ٣: بکارگیری استراتژی وظیفه ای محصول توسط شرکت های کوچک ومتوسط ارتباط منفی و معنی داری با بین المللی شدن آنها دارد.
در این تحقیـق مـی کوشـیم وجـود رابطـه معنـی دار بـین ایـن نـوع استراتژی ها و بین المللی شـدن شـرکت هـای کوچـک ومتوسـط در صـنعت فنـاوری اطلاعـات و ارتباطات ، را طبق فرضیه های ذیل ، بررسی نمائیم : • فرضیه ٤: بکارگیری استراتژی وظیفه ای بازاریابی توسط شرکت های کوچک ومتوسط ارتباط منفی و معنی داری با بین المللی شدن آنها دارد.
کسب وکارهای جدید بین المللی بر استراتژی های توزیع و بازاریابی خود کمتر از شـرکت هـای محلی تأکید دارند [٩][٣٣] دلیل این امر وجود ارتباط معنادار و منفـی بـین اسـتراتژی وظیفـه ای توزیع و بازاریابی با بین المللی شدن شرکت های کوچک ومتوسط می باشد که نتایج ایـن تحقیـق و تحقیقات قبلی [٩] نیز آن را اثبات نموده اند."