چکیده:
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدلی جهت ارزیابی تاثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رهبری هزینه در صنعت کانی غیر فلزی کشور است. در این مطالعه، پژوهشگر با استفاده از رویکرد منابع، روابط بین اجزای رویکرد منابع سازمان، استراتژی های رقابتی و عملکرد را که سازه های اصلی پژوهش هستند، بررسی می کند. این پژوهش در پی این هدف است که چگونه منابع بهطور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق استراتژی های رقابتی) منجر به سطوح بالای عملکرد می شود. مدل مفهومی پژوهش حاضر در واقع 3 عنصر عمده در مدیریت استراتژیک، یعنی محیط داخلی (منابع، قابلیت ها و سیستم های رقابتی سازمان)، استراتژی رقابتی و عملکرد را با هم ادغام می کند. تعداد 300 پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد 285 پرسشنامه قابلیت تجزیه و تحلیل داشتند. از این تعداد براساس روش تحلیل خوشهای و روش میانگین سوالهای استراتژی موردنظر تعداد124 پرسشنامه در سطح استراتژی تمایز، 91 پرسشنامه در سطح استراتژی تمرکز و 70 عدد نیز در سطح استراتژی حداقل هزینه قرار گرفتند. در این پژوهش فقط مدل بدست آمده براساس استراتژی رهبری هزینه بررسی میشود. تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه پژوهش نیز با استفاده از تکنیک های تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاریافته اصلاح و پس از تعدیل به تایید رسید. براساس نتایج حاصل، فقط سیستمهای سازمانی بر استراتژی رقابتی تاثیر ندارد و قابلیتهای رقابتی بیشترین تاثیر را بر عملکرد صادراتی دارند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین سؤال اصلی این پژوهش ایـن اسـت که "عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی چیست ؟"و با توجه به سوال اساسی پژوهش کـه بـه دنبـال تعیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگوی عملکرد صادراتی با تأکید بر استراتژی رقـابتی ، تبیـین روابط بین اجزای مدل پژوهش و بررسی امکـان تعمـیم مـدل بـه صـنعت مـوردنظر مـی باشـد، فرضیه های پژوهش به صورت زیر تعریف شده است : ١.
همچنـین از نظـر تـأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع بر عملکرد صادراتی و براساس استراتژی حداقل هزینه ، میزان تأثیر قابلیت های رقابتی بر عملکرد صادراتی ٣٤%است و این میزان برای منـابع رقـابتی ٢٥% و بـرای سیستم های سازمانی ٢٤% استخراج شده است .
نتیجه گیری و پیشنهادات هدف از انجام این مطالعه ، ارائه مدلی جهت ارزیابی تـأثیر اجـزای رویکـرد مبتنـی بـر منـابع بـر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رهبری هزینه در صنعت کانی غیر فلزی کشور بوده است .
• مشارکت و همکاری نزدیک با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان صاحب نام اروپـایی بمنظـور بالابردن کیفی و کمی محصولات و تضمین بازارهای صادراتی ؛ • عدم صدور مجوزهای جدید وحذف تسهیلات ارزی وریالی حمایت شده دولتی و ممنوعیـت استفاده از حساب صندوق ذخیره ارزی و همچنـین ابطـال مجوزهـای تخصـیص ارزی کـه تاکنون گشایش اعتبار ننموده و پیشرفت فیزیکی مناسبی نیز نداشته اند؛ • قراردادن تولیدات این صنعت در سبد محصولات صادراتی دولت و دادن اعتبارات مناسب به کشورهای هدف برای خرید آن توسط دولت ؛ • برخورداری از معافیت مالیاتی از فروش داخلی به میزان صادرات انجام شده ؛ • حفظ قیمت های داخلی ؛ • مدیریت تولید وبررسی نقاط بحران ومشکلات تولید واصلاح ساختار سـازمانی ورفـع موانـع تولید؛ • تشکیل تعاونی های بازاریابی جهت معرفی برند و حضور در بازارها؛ و • صدور مجوز فعالیت برای واحدهای جدید براساس اولویت ونیازهای کشور و منطقه ؛ منابع ١."