چکیده:
در مقالهی حاضر که برگرفته از پژوهش نویسنده - درسال 1388 - درارتباط با خبر سیمای جمهوری اسلامی است ، هدف اصلی ارایه الگویی مناسب برای مدیریت خبر تلویزیون است . این پژوهش که با بهره گیری از دیدگاه چهارده کارشناس و با روش دلفی انجام شده در پی پاسخگویی به سه سؤال عمده است: جایگاه خبرتلویزیون ازدیدکارشناسان چیست؟ الگوی اجرایی مناسب در مدیریت خبر سیما چه میتواند باشد؟ چه متغیرهایی برمدیریت خبر اثر مطلوب می گذار ند؟ نتایج این پژوهش که از سه مرحله دلفی به دست آمده ، نشان می دهد که جایگاه خبر سیما از جهت وضعیت پوشش جغرافیایی مناسب است ، اما از لحاظ اعتبار در وضعیت متوسط قرار دارد و از دیگر نتایج پژوهش می توان به احصاء هفت متغیر تاثیرگذار بر مدیریت خبر نام برد که اگر مدیریت خبر سیما به آن ها توجه کند به الگویی مناسب دست خواهد یافت . از این متغیرها می توان به توجه به نیازهای خبری مردم ، نقش های مدیریت و سرعت در انتشار نام برد . مهمترین نتیجه این پژوهش دستیابی به الگویی اجرایی است که از آن به الگوی سه گام نام برده شده و برگرفته از توافق جمعی کارشناسان پژوهش است . سه گام «تعیین»، «تولید» و « توزیع» از مراحل مختلف مدیریت خبر است که اگر توسط مکانیزمی واحد انجام شود در سطوح پایین با تغییرات جزیی همراه خواهد بود و فاصلهی بین تولید و توزیع کاهش می یابد و مهمتر اینکه از دپوی اخبار جلوگیری می شود.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش که با بهره گيري از ديدگاه چهارده کارشناس و با روش دلفي انجام شده در پـي پاسخ گويي به سه سؤال عمده است : جايگاه خبرتلويزيون ازديدکارشناسان چيست ؟ الگوي اجرايي مناسب در مديريت خبر سـيما چـه مـي توانـد باشـد؟ چـه متغيرهـايي برمـديريت خبـر اثـر مطلـوب مي گذارند؟ نتايج اين پژوهش که از سه مرحله دلفي به دست آمده ، نشان مي دهد که جايگـاه خبـر سيما از جهت وضعيت پوشش جغرافيايي مناسب است ، اما از لحاظ اعتبار در وضعيت متوسط قـرار دارد و از ديگر نتايج پژوهش مي توان به احصاء هفت متغير تأثيرگذار بر مديريت خبر نـام بـرد کـه اگر مديريت خبر سيما به آن ها توجه کند به الگويي مناسب دسـت خواهـد يافـت .
راديو و تلويزيون نيـز از ايـن خصيصـه بـه دور نبوده و خبر در صدر برنامه هاي آن ها قرار دارد و به خصوص در بين شـبکه هـاي تلويزيـوني دنيا به ميدان رقابت اين رسانه ها در زمينه اطلاع رساني رويدادها تبديل شده است .
در داخل کشور پژوهش هـايي مـوردي در موضوعات مرتبط بـا خبـر انجـام شـده ، ازجملـه مقايسـه ي شـيوه هـاي ارايـه اخبـار سـيماي جمهوري اسلامي با شيوه هاي مطلوب ارايه خبر تلويزيـوني کـه در سـال ١٣٧٩ بـه سـفارش مرکز تحقيقات و سنجش برنامه اي صداوسيما توسط تژا ميرفخرايي انجام شده است .
On the Changing Ecology of Satellite Television News, Global Media and Communication 3(1): 51–78.