چکیده:
این پژوهش پیرامون تعدیل بیگانگی شغلی کارکنان دانشگاه پیام نور با بهره گیری از مولفه های رهبری تحول-آفرین، فرهنگ سازمان و ساختار سازمانی انجام شده است. در پژوهش حاضر، جامعه ی آماری مجموعه کارکنان علمی و اداری دانشگاه در کلیه واحدها، مراکز، استان ها و سازمان مرکزی و نمونه آماری متشکل از 218 نفر از بین آنان بوده است. جهت بررسی میزان بیگانگی شغلی از مدل سیمن و همکاران، فرهنگ سازمانی دانشگاه از پرسشنامه ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAQ) ساشکین، ساختار سازمانی از الگوی رابینز و رهبری تحول-آفرین از پرسشنامه رهبری تحول آفرین(TLI) شرایم شیم استفاده شده است. پژوهش انجام گرفته از نظر نوع داده های گردآوری شده، توصیفی(غیرآزمایشی) از نوع همبستگی است. برای آزمون فرضیه های موجود نیز از آزمون مدل تحلیل مسیر پژوهش استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، برخلاف تئوری های موجود، رهبری تحول آفرین در دانشگاه پیام نور بر روی بیگانگی شغلی اثر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
از طرفي ، مطالعاتي که هاگ و آي کين (٢٠٠١)، آلن و لافالتي (٢٠٠٢)، گرين (٢٠٠٢)، موتاز (٢٠٠٣)، کاکابدسي (٢٠٠٤) گزيل و وايز (٢٠٠٥)، آمانس و آمي (٢٠٠٦)، ذيفان و مک دونالد (٢٠٠٧) در مورد ساختار سازماني و مقوله از خود بيگانگي شغلي به عمل آورده اند، همگي بيانگر آن است که ساختارهاي سازماني انعطاف - ناپذير و هرمي با ويژگي تمرکز و رسميت بالا، بيگانگي شغلي کارکنان را افزايش مي - دهد[٨] ولي با توجه به بررسي ها و مطالعات انجام شده ، تابه حال در مورد ارتباط بين ساختار چند بخشي و شعبه اي دانشگاه ها با فرهنگ سازماني آن ها و سازه بيگانگي شغلي و به خصوص نقشي که سبک رهبري و به خصوص نوع تحول آفرين آن در اين ميان مي تواند ايفاءکند، پژوهشي انجام نگرفته است ؛ بنابراين مسئله اصلي پژوهش انجام گرفته ، اين بوده که " آيا سبک رهبري مديران دانشگاه پيام نوردر تلاقي با ساختار شعبه اي و نيز فرهنگ سازماني حاکم برآن مي تواند در معنا بخشي شغلي و رضايتمندي کاري کارکنان دانشگاه و در نهايت " کاهش بيگانگي شغلي آنان مؤثر باشد يا نه ؟ ودر صورت مثبت بودن جواب ، ميزان اثرگذاري هريک از متغيرها، به صورت جداگانه و نيز تأثير باهم آن ها چقدراست "؟.
فرضيه هاي پژوهش در اين پژوهش ، سازه رهبري تحول آفرين متغير مستقل ، سازه هاي فرهنگ سازمان و ساختار سازماني متغيرهاي ميانجي (واسطه اي ) و سازه بيگانگي شغلي نيز متغير وابسته در نظر گرفته شده و فرضيه هاي اصلي پژوهش به شرح زير تنظيم شده است : H١: رهبري تحول آفرين در دانشگاه پيام نور، بر روي بيگانگي شغلي کارکنان اثر دارد.
The application of transformational leadership among Christian school leaders in the southeast and the mid- Atlantic north regions, A doctorial dissertation presented to the faculty of the school of education liberty university.
Work Alienation & Organizational Leadership, British Journal of Management; 13: 285-304.