چکیده:
در سال های اخیر تلاش های زیادی از سوی مدیران رسانه ها در جهت رسیدن به چارچوبی برای گذار از اتاق-های خبر سنتی به اتاق های خبر همگرا انجام شده است. به همین دلیل شناسایی موانع و چالش هایی که اتاق-های خبر در این مسیر با آن مواجه هستند، بسیار مهم است.در این پژوهش تلاش شده تا تاثیرهای همگرایی در قالب مجموعه جامعی از چالش ها و موانع در قالب 4 دسته عوامل تکنولوژیک، سازمانی، فرهنگی و نهادی شناسایی شوند. به منظور شناسایی این چالش ها از روش تحلیل محتوای ادراکی و پیمایش استفاده شده است. بدین ترتیب که نتایج پژوهش های متعددی در مورد تاثیر همگرایی بر اتاق های خبر مورد تحلیل قرار گرفته سپس با پیمایش آن در اتاق های خبر روزنامه همشهری موانع و چالش های همگرایی شناسایی شده است. نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه بیانگر آن است، نبود فرهنگ مشارکت در میان پرسنل اتاق خبر، عدم تعامل سازنده میان اتاق های خبر چاپی و آنلاین، زمان بر بودن فرآیند تربیت نیروهای چندمهارته و انعطاف پذیر و فقدان سرمایه گذاری های لازم در زمینه به کارگیری فناوری های نوین رسانه ای از مهم ترین موانع همگرایی در اتاق های خبر است.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثرات همگرايي بر مديريت رسانه هاي خبري چاپي مورد مطالعه روزنامه همشهري طاهر روشندل اربطاني ١ ، علي ديواندري ٢، سارا جانه ٣ * چکيده در سال هاي اخير تلاش هاي زيادي از سوي مديران رسانه ها در جهت رسيدن به چارچوبي براي گذار از اتاق هاي خبر سنتي به اتاق هاي خبر همگرا انجام شده است .
نتايج پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه بيانگر آن است ، نبود فرهنگ مشارکت در ميان پرسنل اتاق خبر، عدم تعامل سازنده ميان اتاق - هاي خبر چاپي و آنلاين ، زمان بر بودن فرآيند تربيت نيروهاي چندمهارته و انعطاف پذير و فقدان سرمايه گذاري هاي لازم در زمينه به کارگيري فناوري هاي نوين رسانه اي از مهم ترين موانع همگرايي در اتاق هاي خبر است .
وي بر اساس چارچوب تئوري منطق رسانه اي داهلگرين و بررسي فضاي چندرسانه اي از ديدگاه نهادي ، تکنولوژيک ، سازماني و فرهنگي در اين حوزه از مطالعات همگرايي به ارايه چارچوب تازه اي با عنوان منطق چندرسانه اي در ژورناليسم پرداخته است که اين امکان را براي پژوهش فراهم مي آورد تا از اين طريق بتوانند چالش هاي پيش رو در مواجه با اتاق هاي خبر همگرا و مقاومت دست - اندرکاران تهيه اخبار در پذيرش همگرايي را بررسي کنند [٨].
Convergence journalism: Writing and reporting across the news media.
Convergence as Strategy for Value Creation, the International Journal of Media Management; 5(1):14-24.
Inside the changing newsroom: journalists’ responses to media convergence, www.