چکیده:
با ظهور فضای مجازی و توسعه جهان داده ها و اطلاعات، شهرهای مجازی به عنوان شکلی جدید از مدیریت شهر در لایه ها و قلمروهای مختلف مطرح شدند. دو نوع از هشت نوع شهر مجازی، شهرهای مجازی توریستی و تاریخی هستند که در این مقاله راهبردهایی برای طراحی و مدیریت آنها بر اساس نیازسنجی توریست های تهران ارائه شده است. چارچوب نظری این مقاله مبتنی بر پارادایم دو جهانی شدن ها، دوفضایی شدن ها و بهره گیری از تئوری حکمرانی خوب شهری است. برای استفاده از تئوری حکمرانی خوب در عرصه توریسم شهری شاخصهای هشت گانه آن باز تعریف و در نهایت جدولی از نیازهای فرضی توریست ها در سه سطح توریسم درون شهری، برون شهری و خارجی ترسیم شد که با استفاده از روش پیمایش (پرسشنامه آن لاین) مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این تحقیق، جدولی از اولویت نیازهای توریست های شهر تهران را نشان می دهد که مبنای ارائه راهکارهای نهایی برای طراحی و مدیریت شهر مجازی توریستی تاریخی تهران است.
خلاصه ماشینی:
مدیریت دو فضایی گردشگری با تأکید بر شهر مجازی توریستی تاریخی تهران ـ جاذبه های مادی و معنوی سعیدرضا عاملی ١، مرضیه خلقتی ٢ با ظهور فضای مجازی و توسعه جهان داده ها و اطلاعات ، شهرهای مجازی به عنـوان شکلی جدید از مدیریت شهر در لایه ها و قلمروهای مختلف مطرح شدند.
دو نوع از هشت نـوع شهر مجازی ، شهرهای مجازی توریستی و تاریخی هستند که در این مقالـه راهبردهـایی بـرای طراحی و مدیریت آنها بر اساس نیازسنجی توریست های تهران ارائه شده است .
برای استفاده از تئوری حکمرانی خوب در عرصه توریسـم شـهری شاخص های هشت گانه آن باز تعریف و در نهایت جدولی از نیازهای فرضی توریست ها در سـه سطح توریسم درون شهری ، برون شهری و خارجی ترسیم شد که با اسـتفاده از روش پیمـایش (پرسشنامه آن لاین ) مورد آزمون قرار گرفت .
از آنجایی که هیچ نوع شهرسازی قطعی در زمینه شهرهای مجازی شکل نگرفته است [١٠]، ما درصدد هستیم در این مقاله با توجه به چشم انداز توریسـتی و تاریخی تهران و نیازهای گردشگران داخلی و خارجی قالب ریزی مناسب شهر مجـازی تهـران را در ابعاد توریستی و تاریخی آن ارائه دهیم .
این همبستگی ها بیانگر آن است افرادی کـه میـزان علاقـه بیشتری به توریسم نشان می دهند نیاز بیشتری نیز به اطلاعات جاذبه های طبیعی و نیاز به وجود استانداردهای گردشگری دارند.
نتایج نشان می دهد ٥٦/٣٣ درصد توریست های درون شـهری اطلاعـات مربـوط بـه جاذبه ها را مورد نیاز خود دانسته اند.