چکیده:
موضوع فساد اداری از جمله معضلاتی است که تقریبا تمامی جوامع بهطور کم و بیش با آن مواجه میباشند. امروزه در زمینه مبارزه با فساد اداری، بیشتر تاکید بر روی رویکردهایی است که بر پیشگیری از بروز چنین پدیدهای تمرکز میکند. این پژوهش به بررسی نقش فرهنگ سازمانی، به عنوان یکی از عوامل پیشگیرانه در کاهش فساد اداری پرداخته است. پژوهش حاضر از جنبه هدف کاربردی و نیز توسعهای و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. یافتههای تحقیق که حاصل جمعآوری اطلاعات از یک نمونه 373 نفری از متخصصین اداری است، حاکی از رابطه معناداری بین شاخصهای فرهنگ و پایین آمدن فساد اداری است. پیشنهاد اصلی این تحقیق اولویت دادن به رویکرد فرهنگی و ساختاری در کنار رویکردهای رایج انضباطی بوده است. از جمله مولفههای فرهنگی موثر بر فساد اداری به ترتیب اولویت عبارتند از: ارزشهای سازمانی، جامعه پذیری و هویت بخشی، کنترل رفتار، ارزشهای فردی، ارزشهای بنیادین و شیوههای انگیزشی. در نهایت مدلی مناسب درزمینه مولفههای فرهنگی موثر برکاهش فساد اداری ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ابتدا مدل های فرهنگ سازمانی از ادبیات نظـری اسـتخراج و سـپس طـی مصاحبه عمیق با ٣٠ نفر از متخصصـان اداری بـه روش دلفـی ، شـاخص هـای مـرتبط بـا فسـاد استخراج گردیده است .
دی و آزمون نیومن ـ کولز بدسـت آمده است نشان می دهدکه ارزش های سازمانی با ٢٧% و کنترل رفتار و شکل دادن به الگوهـای رفتاری مناسب با ٢١% بیشترین تأثیر را روی کاهش فساد اداری دارنـد و همچنـین شـیوه هـای انگیزشی با ٤% به عنوان کم اثرترین عامل بر کاهش فساد اداری تشخیص داده شده اند.
بالاترین و پایین ترین درصدها شاخص ها بالاترین درصد پایین ترین درصد ثبات سیستم اجتماعی ارزش های سازمانی مشترک برنامه های آموزشی جامعه پذیری و هویت بخشی شفاف سازی توسط رسانه ها نظام آموزش ضمن خدمت کنترل رفتار (ارائه الگوی رفتاری ) بالابردن کیفیت اجرایی قوانین متناسب کردن تعداد قوانین ارزش های فردی کار گروهی وجدان کاری ارزش های بنیادین اخلاقیات و اصول رفتاری مناسب قانون مداری شیوه های انگیزشی مزایای جانبی بالا و دریافت های معنوی امنیت شغلی بالا یافته چهارم : در این پژوهش ، مقوله آموزش و نقش آن در ارتقاء فرهنگ و کاهش فسـاد اداری مورد مطالعه قرار گرفت .
براساس یافته های بدست آمده از این پژوهش ، اجرای برنامه های ذیل در جهت ارتقاء فرهنگ برای پیشگیری ، کنترل و مقابله با فساد اداری می تواند مؤثر واقع گردد: ١- تقویت کار گروهی در سازمان هـا و جلـوگیری از فردگرایـی بـه نحـوی کـه افـراد بـا قرارگرفتن در کنار سایر افراد، در معرض تعهدات کار گروهی قرارگرفته و از فردگرایـی منفی و تصمیمات فردی در اعمال رفتار ناسالم کاسته شود.