چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل موانع کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران بود. جامعه آماری شامل تعداد 61418 دانشجو بودکه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب، 403 نفر از آنان از دانشکده های کشاورزی ایران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که تنها 6 درصد از دانشجویان در کار مرتبط با رشته تحصیلی مشغول به کار بودند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی 5 عامل زیربنایی به عنوان مهم ترین موانع کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران شناسایی شدند که عبارت بودند از: «موانع آموزشی»، «موانع فردی ـ شخصیتی»، «موانع حمایتی ـ قانونی»، «موانع تسهیلاتی» و «موانع ارتباطی» که در کل 88/64 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. در پایان بر اساس یافته های پژوهش پیشنهادهایی مطرح گردید.
خلاصه ماشینی:
تحلیل موانع کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران (از دیدگاه دانشجویان ) سید مصطفی رضوی ١، نگین فلاح حقیقی ٢، احمد رضوانفر ٣، خلیل کلانتری ٤ هدف این پژوهش تحلیل موانع کـارآفرینی در دانشـکده هـای کشـاورزی ایـران بـود.
بر اساس نتایج تحلیل عاملی ٥ عامل زیربنایی به عنوان مهم ترین موانع کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران شناسایی شدند که عبـارت بودنـد از: "موانـع آموزشـی "، "موانـع فردی ـ شخصیتی "، "موانع حمایتی ـ قانونی "، "موانع تسهیلاتی " و "موانع ارتبـاطی " کـه در کل ٦٤/٨٨ درصد از واریانس کل را تبیـین نمودنـد.
نتایج پژوهش دیگری ، بکارگیری روش های توسعه آموزش کـارآفرینی در مراکـز آمـوزش عالی کشاورزی را در افزایش مهارت های کارآفرینی دانشجویان رشـته هـای کشـاورزی مـوثر برشمرد و در این راستا انطباق محتوای آموزشی با نیاز بازارکـار و تناسـب سرفصـل دروس بـا مقوله کارآفرینی را مورد تأکید قرار داد[٤].
در این پژوهش به منظور بررسی موانع و مشکلات کـارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران ، به بررسی و تحلیل دیدگاه دانشـجویان دانشـکده هـای کشـاورزی ایران در قالب ٢٨ گویه پرداخته شد.
توزیع فراوانی دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی مقطع تحصیلی فراوانی درصد کارشناسی ١٨٩ ٤٦/٩ کارشناسی ارشد 189 46/9 دکتری 25 6/2 کل 403 100/0 اولویت بندی موانع کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران در این بخش بـه بررسـی و اولویـت بنـدی دیـدگاه دانشـجویان در رابطـه بـا مهـم تـرین موانـع دانشکده های کشاورزی ایران برای کارآفرین شدن ، پرداخته شد.