چکیده:
این مقاله حاصل پژوهشی است که به منظور بررسی ویژگیهای نظام آموزش کارکنان در دو سازمان رسانه ای شامل IRIB و BBC انجام شده و به شناسایی و مقایسه وجوه اشتراک و افتراق میان آنها در راستای ایجاد درک مناسب از نارسایی ها و تنگناهای موجود در نظام آموزش کارکنان IRIB میپردازد. چارچوب مفهومی این پژوهش دربرگیرنده عوامل درونی و محیطی موثر بر نظام آموزش کارکنان تدوین گردید و مبتنی بر چهار ویژگی محیطی موثر بر آن و نیز مدل سیستمی آموزش کارکنان «برناردین» بود. پژوهش مذکور به روش توصیفی و با رویکرد تطبیقی انجام شد و اطلاعات گردآوری شده بر اساس الگوی چهار مرحله ای «برودی» مـورد تجزیه و تـحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که وجوه اشتراک میان دو نظام آموزشی اغلب در ارتباط با ویژگیهای درونی و وجوه افتراق آنها اغلب ناشی از عوامل محیطی موثر بر آموزش است. بر این اساس، یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که مهمترین نارسایی های موجود در نظام آموزش کارکنان IRIB شامل: عدم وجود رابطه و انسجام لازم میان آموزش کارکنان با سایر کارکردهای مدیریت منابع انسانی، پیروی از رویکرد گذشته نگر، عدم سرمایهگذاری راهبردی و تخصیص منابع مالی لازم وکمبود تصمیم گیرندگان متخصص در زمینه آموزش و توسعه منابع انسانی، هستند.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تطبیقی ویژگی های نظام آموزش کارکنان (مورد مطالعه IRIB و BBC) عباس عباس پور١، علیرضا دهقانی ٢ این مقاله حاصل پژوهشی است که بـه منظـور بررسـی ویژگـی هـای نظـام آمـوزش کارکنان در دو سازمان رسانه ای شامل IRIB و BBC انجام شده و به شناسایی و مقایسه وجوه اشتراک و افتراق میان آنها در راستای ایجاد درک مناسب از نارسایی ها و تنگناهـای موجـود در نظام آموزش کارکنان IRIB می پردازد.
بر این اساس مسئله اصلی این پژوهش آن است که شناخت مناسبی از ویژگی هـای نظـام آمـوزش کارکنان در دو سازمان مورد مطالعه به دست آید، شباهت ها و تفاوت های میان ویژگی هـای ایـن دو نظام آموزشی بررسی شود و در نهایت نارسایی ها و تنگناهای موجود در نظام آموزش کارکنان IRIB مشخص شده و راهکارهای مناسبی برای رفع و اصلاح آنها ارائه شود.
این مدل مفهومی که مبنای بررسی نظام آموزشـی کارکنـان در دو سـازمان رسـانه ای مـورد مطالعه قرار گرفت ، از تلفیق مدلهای مختلف مطرح شده در زمینه آموزش کارکنان به ویـژه مـدل سیستمی ارائه شده از سوی برناردین به منظور بررسی ویژگی های درونی ) و همچنین چهار مورد از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر نظام آموزشی (به عنوان ویژگی های محیطی مؤثر بـر آن ) شـکل گرفته است .
Teacher training and teacher education in England and Norway: a comparative study of policy goals.