چکیده:
در عصر حاضر، استفاده از ابزاری به نام دانش برای ایجاد خلاقیت و نوآوری در سطح ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است و کشورها با ارج نهادن به مدیریت دانش و به طور متقابل مدیریت خلاقیت و نوآوری، آن را نیازی استراتژیک جهت پیشگامی در عرصه ی رقابت-پذیری تلقی می کنند. مقاله ی حاضر پس از بررسی و مقایسه ی مدل های مدیریت دانش، مدیریت استراتژیک دانش، نوآوری و دانش نوآوری به ارایه چارچوب مدیریت استراتژیک دانش با تاکید بر دانش نوآوری پرداخته است. توسعه مفهومی این الگو بر اساس مرور جامع ادبیات مدیریت دانش انجام شده است که در مدیریت نوآوری به کار می رود. این الگو از دو لایه تشکیل شده که شامل مرحله اصلی: همترازی دانش نوآوری و کسب وکار، تدوین چشم انداز و ماموریت، تجزیه و تحلیل فاصله و تبیین اهداف بر اساس نیاز نوآوری و هر حوزه دانش، برنامه ریزی نقشه راه و در نهایت ارزیابی جهت پایش تحقق اهداف استراتژیک است. جهت اعتبارسنجی چارچوب ارایه شده، مؤلفه های مدل های مدیریت استراتژیک دانش مدیریت گردآوری و در قالب یک پرسشنامه تنظیم و مورد بررسی روایی محتوایی و صوری قرار گرفته و در مرحله بعد با استفاده از آزمون آماریt ، معناداری هر معیار (که معیارها با مطالعه ی ادبیات موضوع اکتشاف و استخراج یافته بودند) با کمک نرم افزار SPSS اندازه-گیری شده و با استفاده از یکی از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره، به نام استدلال بر مبنای شواهد، (به عنوان روشی نوین و پیشرفته با کمترین خطای محاسباتی به دلیل ارزیابی مستقل گزینه ها)، بر مبنای معیار، اهمیت و وضعیت مدل های موجود و مدل ارایه شده در این مقاله مقایسه و رتبه بندی و اولویت گذاری شد که مدل پیشنهادی بیشترین امتیاز را در بین سایر مدل-ها به خود اختصاص داد.
خلاصه ماشینی:
جهـت اعتبارسـنجي چـارچوب ارايه شده ، مؤلفه هاي مدل هاي مديريت اسـتراتژيک دانـش مـديريت گـردآوري و در قالـب يـک پرسشنامه تنظيم و مورد بررسي روايي محتوايي و صوري قرار گرفته و در مرحله بعد بـا اسـتفاده از آزمون آماري t ، معناداري هر معيار (که معيارها با مطالعه ي ادبيـات موضـوع اکتشـاف و اسـتخراج يافته بودند) با کمک نـرم افـزار SPSS انـدازه گيـري شـده و بـا اسـتفاده از يکـي از تکنيـک هـاي تصميم گيري چندمعياره ، به نام استدلال بر مبناي شواهد، (به عنوان روشي نوين و پيشرفته با کمتـرين خطاي محاسباتي به دليل ارزيابي مستقل گزينه ها)، بر مبناي ١٧ معيار، اهميت و وضـعيت مـدل هـاي موجود و مدل ارايه شده در اين مقاله مقايسه و رتبه بندي و اولويت گذاري شد که مـدل پيشـنهادي بيشترين امتياز را در بين ساير مدل ها به خود اختصاص داد.
پژوهش هاي مربوط به مدل هاي مديريت استراتژيک دانش رديف سال پژوهشگر نام مدل مراحل بـــه دســـت آوردن پـــذيرش مـــديريت ، ترســـيم چشم انداز دانش ، برنامـه ريـزي اسـتراتژي دانـش ، ايجاد و تعريف گزينه ها و ابتکارات بالقوه وابسـته بــه دانــش ، توصــيف انتظــارات از ســود بــراي ابتکـارات مــديريت دانــش ، تنظـيم اولويــت هــاي مدل برنامه ريزي مـديريت دانـش ، تعيـين نيازهـاي کليـدي دانـش ، 1999 1 Wiig استراتژيک ويگ به دست آوردن دانش کليـدي ، ايجـاد برنامـه هـاي جامع انتقال دانش ، انتقال و توزيـع و بـه کـارگيري دارايــي هــاي دانــش ، ايجــاد و بــه روز درآوردن زيرســاخت مــديريت دانــش ، اداره دارايــي هــاي دانش ، ايجاد برنامه هاي تشـويق ، تسـهيل مـديريت متمرکز بر دانش ، نظارت بر مديريت دانش معين کردن استراتژي کسب وکار، مشخص کردن دانشي که براي دستيابي به استراتژي کسـب وکـار 2 1999 Zack چارچوب شکاف دانش مورد نياز است ، شناسايي دانـش هـايي کـه وجـود (a) دارد، مقايســه ي ايــن دو بــراي يــافتن کمبودهــاي دانش که وجود دارد.