چکیده:
حکمرانی خوب، واژه ای است که بیانگر تغییر پارادایم نقش دولت و حکومت ها است که زمینه را برای مشارکت یکسان و برابر تمام شهروندان در فرآیند تصمیم گیری فراهم نموده و بیانگر این واقعیت است که حکمرانی متعلق به مردم است و توسط مردم شکل می گیرد. از سویی دیگر، دولت الکترونیک ابزار قدرتمندی است که باعث ارایه بهتر خدمات عمومی، کاهش زمان انتظار و بهبود اثربخشی - هزینه، افزایش بهره وری و بهبود شفافیت و پاسخ گویی شده و ارتقاء توانایی دولت در انجام فعالیت های کلیدی را موجب می شود. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی شاخص های حکمرانی خوب و تاثیر استقرار دولت الکترونیک بر شاخص های حکمرانی در سازمان های دولتی است. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش، 200 پرسشنامه به طور تصادفی بین مدیران و کارشناسان هفت سازمان دولتی استان یزد توزیع شد. جهت بررسی میزان و نوع ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجه اهمیت شاخص های حکمرانی خوب از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. بر پایه این تحلیل ها، تمام فرضیه های اصلی و فرعی مورد قبول واقع شده اند. به گونه ای که نتایج پژوهش نشان می-دهد، استقرار دولت الکترونیک به ارتقای پاسخ گویی، اثربخشی نقش ها و وظایف، ظرفیت سازی، شفاف سازی، نتیجه گرایی و ارتقای ارزش ها به عنوان شاخص های حکمرانی خوب منجر می شود.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، بررسي ارتباط بين شاخص هاي حکمراني خوب با ميزان استقرار دولت الکترونيک به اين سازمان - ها کمک خواهد کرد تا در صورت وجود چنين ارتباطي ، نسـبت بـه تقويـت شـاخص هـاي حکمراني خوب از طريق اسقرار دولـت الکترونيـک ، زمينـه را بـراي اثربخشـي و خـدمات رساني مؤثرتر براي جامعه فراهم نمايد.
هدف اصلي بررسي ارتباط بين ميزان استقرار دولت الکترونيک و ويژگي هاي حکمراني خوب در نظـام مديريت دولتي استان يزد.
بر اين مبنا، با توجه به شاخص هاي استقرار دولت الکترونيـک در سازمان ها که توسط «تورس و همکارانش » [٢٥] در سال ٠٠٥ طراحي و در سازمان هـاي اتحاديه اروپا، دولت الکترونيک مورد تجزيه و تحليـل و سـنجش قـرار گرفـت و همچنـين براي شناسايي معيارهاي حکمراني خوب در سطح خرد (سطح سازماني ) از مقالـه اي کـه از سوي مطالعات کميسيون مستقل حکمراني خوب در خدمات دولتي بـا همکـاري مشـترک نهاد صاحب امتياز ماليه و حسابداري دولتي و سازمان مديريت دولتي در لنـدن انجـام شـده [١٧] و پژوهشـگران چـارچوب کلـي بحـث در مـورد شـاخص هـاي حکمرانـي خـوب در سازمان هاي دولتي را بر اساس اين مطالعه قرار داده است .
M. Good governance and It's Relationship to Democracy and Economic Development.
The Independent Commission on Good Governance in Public Services, Office for Public Management Ltd & The Chartered Institutes of Public Finance and Accountancy.
Journal of Government Information 2004; 30: 600-619.
Value of People’s Participation for Good Governance in Developing Countries".