چکیده:
در عصر دانایی محوری، مدیریت دانش به مهم ترین وظیفه سازمان هایی تبدیل شده که به دنبال استفاده بهینه از این سرمایه ارزشمند و ناملموس اند. اجرای موفقیت آمیز پروژه های مدیریت دانش در سازمان به ایجاد زمینه ها و شرایط مناسب و تقویت کننده ای نیاز دارد. یکی از عواملی که می تواند نقش بسیار موثری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش داشته باشد، زیرساخت انسانی-اجتماعی است که نقش و تاثیر آن در موفقیت مدیریت دانش در سازمان به اندازه زیرساخت هایی مانند وجود ساختار و فناوری مناسب اهمیت دارد. از این رو در این مقاله نقش و تاثیر سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی در ارتقای اثربخشی اقدات مدیریت دانش در سازمان تشریح و بررسی می شود که این سرمایه های سازمانی چگونه می-توانند نگرش ها و رفتارهایی در افراد ایجاد کنند که انجام اقدامات مدیریت دانش را در سازمان تسهیل کنند. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل950 نفر مدیران و کارشناسان شرکت پخش فراورده های نفتی ایران است که با نمونه گیری تصادفی انجام شده، 274 نفر آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدل ارائه شده از زیرساخت انسانی- اجتماعی مدیریت دانش تاثیر قابل توجهی بر ارتقای اثربخشی اقدامات مدیریت دانش در سازمان دارد. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدلي از زيرساخت انساني - اجتماعي توانمندساز اقدامات مديريت دانش عباس منوريان ١، محمد موسي خاني ٢ ، پيمان اخوان ٣، ناصر عسگري 4 در عصر دانايي محوري ، مديريت دانش به مهم ترين وظيفه سازمان هايي تبديل شده که به دنبال استفاده بهينه از اين سرمايه ارزشمند و ناملموس اند.
يکي از عواملي که مي تواند نقش بسيار مؤثري در تسهيل اقدامات مديريت دانش داشته باشد، زيرساخت انساني - اجتماعي است که نقش و تأثير آن در موفقيت مديريت دانش در سازمان به اندازه زيرساخت هايي مانند وجود ساختار و فناوري مناسب اهميت دارد؛ از اين رو در اين مقاله نقش و تأثير سرمايه انساني ، سرمايه اجتماعي و سرمايه فرهنگي در ارتقاي اثربخشي اقدات مديريت دانش در سازمان تشريح و بررسي مي شود که اين سرمايه هاي سازماني چگونه مي توانند نگرش ها و رفتارهايي در افراد ايجاد کنند که انجام اقدامات مديريت دانش را در سازمان تسهيل کنند.
همچنين برمبناي اين يافته ها از ميان سه گونه سرمايه سازماني ناملموس بررسي شده ، سرمايه فرهنگي از بيشترين ميزان اثر تعيين کنندگي بر ايجاد رفتارهاي و نگرش هاي تسهيل کننده اقدامات مديريت دانش برخوردار بوده است .
), Knowledge and Social Capital, Butterworth- Heinemann, Boston, MA; 2000: 3-16 (paper originally submitted to the OMT division of the Academy of Management, 1999).
Rethinking social capital theory: a knowledge management perspective.
N. Knowledge management & intellectual capital-The new virtuous reality of competitiveness.
Journal of Systemic Knowledge Management 1998; 4: 12-24.