چکیده:
همراستایی فناوری اطلاعات در کسب وکار، عملکرد و اثر بخشی فناوری اطلاعات به کار گرفته شده در کسب وکار سازمان را افزایش داده، اهداف، استراتژی ها، منابع، یکپارچه سازی، سرمایه گذاری و سایر عوامل مرتبط در کسب وکار را بهبود می بخشد. تاکنون مدل های همراستایی مختلفی بیان شده اند که به کسب وکار سازمان ها کمک کنند تا فناوری اطلاعات را آنچنان که با کسب وکارشان همراستا باشد، به کارگیرند و منافع آن را افزایش دهند. هر یک از این مدل ها، شاخص ها و معیارهایی که از دید خود اهمیت داشته اند را بررسی کرده اند. مدل های معروف و پرکاربردی که نقش فناوری اطلاعات در کسب وکار یا یک سازمان را از جهت استراتژیک، همراستایی، عملیاتی، کاربردی و سایر ابعاد فناوری اطلاعات در کسب وکار را مطرح کرده اند بررسی و با مقایسه تطبیقی این مدل ها به استخراج شاخص های آنها پرداخته می شود. پس از تجمیع شاخص ها، اشتراک و همپوشانی آنها حذف و الگویی مفهومی به دست آورده خواهد شد که شاخص های همراستایی را به صورت جامع تری از هر یک از مدل ها بیان می دارد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است و در ارزیابی میزان همراستایی، نمونه گیری تصادفی از کارشناسان سازمان صندوق بازنشستگی نفت و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده خواهد شد. نتایج پژوهش بیان کننده مدلی مفهومی است که میزان همراستایی فناوری اطلاعات در سازمان را به وسیله چهار شاخص اصلی و متغیرهای آشکار هر شاخص، قابل اندازه گیری می کند و به صورت کمی عددی را برای همراستایی نمایش می دهد تا سازمان ها به کمک این مدل همراستایی خود را اندازه گیری کرده، بتوانند مقدار آن را افزایش دهند. کلیدواژگان: شاخص های ترکیبی ، مدل معادلات ساختاری ، کسب وکار ، فناوری اطلاعات ، ارزیابی همراستایی عوامل موثر بر رضایت الکترونیکی: تجربه ای از کشور آلمان شهریار عزیزی ، امیر نیما نگهداری ص 165 چکیده مشاهده متن [PDF 260KB] نخستین و مهم ترین اصل بازاریابی تمرکز بر نیازها و خواسته های مشتریان است؛ زیرا بدون توجه به آن، شرکت ها در محیط رقابتی امروز قادر به ادامه حیات نخواهند بود. شرکت ها می دانند که ارائه محصول ها و خدمات باکیفیت، متناسب با نیازها و خواسته های مشتریان، مزیت رقابتی مهمی است که به فروش و سود بیشتر منجر می شود؛ بنابراین شناسایی نیازها و خواسته های مشتریان و اتخاذ استراتژی ها و برنامه های مناسب برای تامین این نیازها و خواسته ها از مهم ترین فعالیت های شرکت ها در بازارهای رقابتی است. با توجه به فضای رقابتی در تجارت الکترونیکی و ضرورت توجه به انتظارات و خواسته های مشتریان در بازار الکترونیکی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رضایت مشتریان الکترونیکی انجام پذیرفته است داده های این پژوهش با استفاده از جمع آوری 221 پرسشنامه در کشور آلمان جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد، از بین حدود شش معیار اصلی و 25 زیرمعیار شناسایی شده، شش معیار اصلی و هفده زیرمعیار، مهم ترین معیارهای موثر بر رضایت مشتریان الکترونیکی است.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش بيان کننده مدلي مفهومي است که ميزان همراستايي فناوري اطلاعات در سازمان را به وسيله چهار شاخص اصلي و متغيرهاي آشکار هر شاخص ، قابل اندازه گيري مي کند و به صورت کمي عددي را براي همراستايي نمايش مي دهد تا سازمان ها به کمک اين مدل همراستايي خود را اندازه گيري کرده ، بتوانند مقدار آن را افزايش دهند.
در اين پژوهش از کارت امتيازي متوازن فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان مدل اوليه پژوهش استفاده شده است تا بتوان ميزان همراستايي فناوري اطلاعات در کسب وکار را اندازه گيري کرد.
الگوي نظري پژوهش برمبناي ITBSC – متغيرهاي مکنون توسعه مدل : براساس نظر کارشناسان ، خبرگان فناوري اطلاعات ، برنامه ريزان استراتژيک و مديران کسب وکار که داراي رتبه دانشگاهي ، علمي و يا سمت سازماني و اجرايي هستند، شاخص هاي آشکار در چهار بعد نمودار بالا دسته بندي شده ، به عنوان متغيرهاي قابل اندازه - گيري در نمودار شماره (٣) نشان داده شدند.
, Developing a conceptual model for assessing the readiness of organization for strategic alignment of information technology and business.
The alignment of information systems with organizational objectives and strategies in health care.
A capabilities based toolkit for strategic information systems planning in SMEs. International Journal of Information Management 2007; 27: 352-367.
T. Aligning business and information technology domains: Strategic planning in hospital.
R. Strategic planning for management information systems.
S. Aligning business and information technology through the balanced scorecard at a major canadian financial group: its status measured with an IT BSC maturity model.