چکیده:
نبود راهکارهای لازم برای ارتقای برند شرکت های اینترنتی در ایران مسئله ای است که بایستی توجه ویژه ای به آن داشت. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر ارزش برند شرکت های اینترنتی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل داده است که تاکنون حداقل یک بار از شرکت های اینترنتی خرید داشته اند. روش نمونه گیری با توجه به انجام پژوهش همزمان برخط و عدم دسترسی به لیست کامل جامعه ی آماری به صورت طبقه ای در دسترس گرفته شد. برای این منظور از پرسشنامه حضوری و اینترنتی استفاده شد. پس از تجزیه وتحلیل های آماری که نشان داد، جامعه ی آماری دارای توزیع نرمال است؛ از آزمون مدل یابی حداقل مربعات جزئی و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، از میان عوامل موثر بر ارزش برند، ارتباطات بازاریابی و خدمات مشتری از اولویت برخوردارند و به ترتیب، آگاهی برند، کیفیت ادراک شده از برند، تعاملات و وفاداری برند از عوامل بعدی اثرگذار بر ارزش برند به شمار می روند.
خلاصه ماشینی:
عوامل مؤثر بر رضايت الکترونيکي : تجربه اي از کشور آلمان شهريار عزيزي ١، امير نيما نگهداري ٢ نخستين و مهم ترين اصل بازاريابي تمرکز بر نيازهـا و خواسـته هـاي مشـتريان اسـت ؛ زيـرا بدون توجه به آن ، شرکت ها در محيط رقابتي امروز قادر به ادامه حيـات نخواهنـد بـود.
با توجه به فضاي رقابتي در تجارت الکترونيکـي و ضرورت توجه به انتظارات و خواسته هاي مشتريان در بازار الکترونيکي ، پژوهش حاضـر بـا هـدف شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر رضايت مشتريان الکترونيکي انجام پذيرفته اسـت داده هـاي اين پژوهش با استفاده از جمع آوري ٢٢١ پرسشـنامه در کشـور آلمـان جمـع آوري و بـا اسـتفاده از نرم افزار SPSS تحليل شده است .
اطلاعات محصول به ميزان ٠/٤٤ مثبت بر رضايت الکترونيکي اثر دارد و با توجـه بـه مقدارتي محاسبه شده مي توان ادعا کرد، اين اثر در سطح اطمينان ٩٥ درصد معنـادار اسـت ؛ بنابراين فرضيه اصلي دوم تأئيد مي شود.
نتايج اين تحليل ها نشان مي دهد، اگرچه هر شش عامل اصلي بر رضايت الکترونيکي مشتريان مؤثر است ، برخي از مؤلفه هاي فرعي اين عوامل اثر معناداري ندارند.