چکیده:
در یک سیستم لجستیک، تصمیماتی نظیر مکان یابی انبارها، مسیریابی وسایل نقلیه و تخصیص مسیرها به این وسایل نقلیه باید بهطور همزمان اخذ شوند. در واقع اینگونه مسایل، به دنبال یافتن مکان و تعداد مناسب تسهیلات و نیز مسیرهای توزیع توسط وسایل نقلیه هستند. این مسئله بهدلیل پیچیدگی و حجم بالای محاسبات جزء مسایل بهینه یابی ترکیبی و NP-hard قرار می گیرد. بهدست آوردن حل بهینه برای مسئله مورد نظر در ابعاد بالا در زمان محاسباتی معقول بهوسیلهی رویکردهای سنتی و ابزارهای بهینه یابی متداول، بسیار مشکل است. بنابراین یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر الگوریتم مورچگان برای حل این مسئله استفاده شده است. با توجه به آزمایشهای انجام شده، این الگوریتم پیشنهادی می تواند جواب نزدیک به بهینه در زمان قابلقبولی ارایه دهد. همچنین در این مقاله فرض تخصیص چندین مسیر به یک وسیله نقلیه در کل زمان در دسترس در نظر گرفته شده است. در انتها، نتایج بهدست آمده از این الگوریتم برای مسایل با حجم کم با خروجی نرمافزار لینگو مقایسه و بررسی شده است.
In a logistic system, decisions on location of depot, vehicle routing and assignment of routes to vehicles should be considered simultaneously. The location-routing problems are defined to find the optimal number and locations of depots, and at the same time with the distribution routes for the vehicles. Because of the complexity and the time consuming computation, this problem belongs to a class of combinatorial optimization and NP-hard problems. Finding an optimal solution for this type of complex, huge problem in reasonable computational time by using traditional and exact approaches and optimization tools is very difficult. So a Meta heuristic algorithm based on ant colony system is proposed to solve this problem. According to the experiments, this proposed algorithm reports near-optimal and promising solutions in reasonable time. Also in this paper the assumption of assigning several routes to a vehicle during its available time is considered. Finally, the computational results obtained by this algorithm are compared with the results reported by Lingo software.
خلاصه ماشینی:
ارايه الگوريتم فراابتکاري مبتني بر سيستم کلوني مورچگان براي مسئله مکان يابي مسيريابي با چندين انبار و فرض تخصيص چندين مسير به هر وسيله نقليه مريم رضوي ١، محمدعلي سوخکيان ٢، کورش زيارتي ٣ در يک سيستم لجستيک ، تصميماتي نظير مکان يـابي انبارهـا، مسـيريابي وسـايل نقليـه و تخصيص مسيرها به اين وسايل نقليه بايد به طور همزمان اخذ شوند.
اين مسئله به علت پيچيدگي و حجم بالاي محاسباتي جزء مسايل بهينه يابي ترکيبي قـرار دارد و با توجه به اينکه روش هاي سنتي بهينه يابي براي حل مسايل NP-hard مناسب نيسـت و بـه دسـت آوردن حـل بهينـه بـراي مسـايل مـورد نظـر در ابعـاد بـالا در زمـان بـه وسـيله ي رويکردهاي سنتي و ابزارهاي بهينه يابي متداول بسيار مشکل است ؛ بنابراين از الگوريتم هاي فراابتکاري براي حل آن استفاده مي شود.
براي مثال در پژوهشي که توسط انجـام شـده از الگوريتم تبريد شبيه سازي شده به کارگرفته شـده و ديـده مـي شـود کـه ايـن روش بـراي بسياري از مسايل ترکيبي مشکل و پيچيده مثل مسئله مکان يابي ـ مسـيريابي نتـايج خـوبي را ارايه داده است [٢٣].
گـام دوم فـاز مسـيريابي بـوده کـه هـدف يـافتن مسـيرهايي از انبارها به مشتريان بوده به طوري که نيازهاي تمـامي مشـتريان بـرآورده شـوند و سـرانجام در گام سوم مسيرهاي ايجـاد شـده در مرحلـه قبـل را بـه وسـايل نقليـه در دسـترس اختصـاص مي دهيم با اين شرط که از حداقل تعداد وسايل نقليه استفاده شده و هر وسيله مـي توانـد بـه چندين مسير تخصيص داده شود و در محدوده زماني کاري خود سرويس ها را به مشـتريان ارايه دهد.