چکیده:
به صورت غالب مسئله انتخاب تأمین کننده، از آنجاکه تصمیم گیرنده ناچار به ارزیابی توأمان تأمین کنندگان بر اساس معیارهای چند گانه و گاهی متعارض است، به شکل مسائل تصمیم گیری چند معیاره(MADM) مورد توجه قرار می گیرد. یکی از محدودیت های تکنیک های MADM، در این است که این دسته از تکنیک ها برای انتخاب تامین کننده، گزینه های موجود برای انتخاب را تنها با یکدیگر مقایسه می کنند و با اهداف و خواسته های مطلوب بنگاه مشتری در هر شاخص مورد مقایسه قرار نمی دهند. یکی از تکنیک های سودمند برای حل این کاستی، تکنیک تخصیص بدیهی AD است. صورت های مختلف تکنیک تخصیص بدیهی در این راستا ضعف هایی دارند، که در این مقاله کوشیده شده تا با اتخاذ صورت اصلاح شده ای از این تکنیک در دو حالت قطعی و فازی، پس از شناسایی شاخص های اصلی در انتخاب تامین کننده، به حل مسئله انتخاب تامین کننده برای زنجیره-تامین بپردازیم. از آنجا که ارزیابی در هر شاخص نیازمند داده هایی هم به شکل دقیق و قطعی و هم به شکل فازی است، با استفاده از صورتی مختلط از تکنیک تخصیص بدیهی با هر دو نوع از داده های پیش گفته، به حل مسئله پرداخته شده است. در پایان نیز به منظور حصول اطمینان از سودمندی روش پیشنهادی به یک مطالعه موردی نیز اشاره خواهد شد و نتایج، با نتایج حاصل از روش تخصیص خطی (LAM) مقایسه می شوند.
Vendor selection is dominantly considered to be a Multi Attribute Decision Making (MADM) problem, since the decision maker needs to evaluate suppliers simultaneously in different and even contrastive evaluation criteria. One shortcoming of MADM methods is that they only compare alternatives with each other, and there is no comparison with the requirements of the buying company. A very efficient method to overcome this pitfall is axiomatic design (AD) technique. However, different versions of this technique also have some shortcomings. After identifying major vendor selection attributes, this paper tries to utilize a modified extension of AD in both fuzzy and crisp versions to solve supplier selection problem. Since evaluation in each attribute requires data in both fuzzy and crisp formats, a mixed approach of fuzzy and crisp AD are employed. Finally, in order to ensure the efficacy of the proposed approach, it has been implemented in a case study and the results have been compared with those from Linear Assignment Method (LAM).
خلاصه ماشینی:
به کارگيري تکنيک بهبوديافته تخصيص بديهي (AD) با ترکيب دو حالت فازي و قطعي در انتخاب عرضه کنندگان زنجيره تأمين حميد شاه بندرزاده ١، احمد جعفرنژاد٢، رامين رئيسي ٣ به صورت غالب مسئله انتخاب تأمين کننده ، از آنجاکه تصميم گيرنده ناچـار بـه ارزيـابي تؤامان تأمين کنندگان بر اساس معيارهاي چندگانه و گاهي متعـارض اسـت ، بـه شـکل مسـائل تصميم گيري چندمعياره (MADM) مورد توجه قرار مي گيرد.
روش پژوهش چنانچه پيش تر نيز گفته شد، اين مقاله درصدد است تا با استفاده هم زمان از تکنيک تخصـيص - بديهي (AD) دقيق و فازي ، بر اساس خواست هـاي سـازمان مشـتري و عملکـرد هـر گزينـه در شاخص هاي مربوط ، به انتخاب مناسب ترين تأمين کننده براي زنجيره تأمين بپردازد.
تکنيـک AD بر خلاف تکنيک هاي MADM مورد استفاده در انتخاب تأمين کنندگان زنجيره تأمين ، صـرفا بـه مقايسه ي گزينه ها با يکديگر نمي پردازد، بلکه گزينه ها بـا خواسـت سـازمان تصـميم گيرنـده نيـز مقايسه شده و هرچه اين خواست ها را بهتر برآورده سازند شانس بيشتري براي انتخاب دارند.
به منظور بهينه سازي اين انتخاب با استفاده از تکنيک مختلط فازي و ساده تخصيص بـديهي ، پس از توافق با تصميم گيرندگان اين شرکت ، براي ارزيابي تأمين کنندگان بـر اسـاس معيارهـاي "هزينه (١)"، "ميانگين تأخير در ارسال (٢)"، "کيفيت (٣)"، "طول مدت ضمانت (٤)"، "سطح تکنولوژي (٥)"، و "انعطاف پذيري (٦)"، با استفاده از روش دلفي وزن هاي معيارها به شکل زيـر استخراج شدند: W= (w1, w2, w3, w4, w5, w6) = (0.