چکیده:
در این مقاله یک مدل غیرخطی برای مکان یابی تجهیزات سرویس دهی در ناحیه رقابتی معرفی می شود. در مدل پیشنهادی عوامل زمان سفر، کیفیت تجهیزات سرویس دهی و قیمت لحاظ شده است که از مهم ترین عوامل موثر بر جذب و حفظ مشتریان در محیط های رقابتی محسوب می شوند. برای بیان رفتار احتمالی مشتریان در انتخاب تجهیزات رقیب و شرکت واردشونده از مدل تعامل فضایی و تابع لاجیت استفاده می شود. نظر به این که تصمیم گیری در خصوص مکان یابی تنها بر اساس میزان فروش و جذب تقاضای بازار صورت نمی گیرد و غفلت از اهداف مهم سازمانی دیگر نظیر کاهش هزینه ها، شرکت ها را در بلندمدت دچار مشکل می سازد؛ لذا علاوه بر میزان جذب تقاضا، هزینه ثابت استقرار نیز در مدل بررسی می شود که در مسایل دنیای واقعی نتایج بهتری خواهد داشت. به دلیل پیچیدگی محاسباتی، الگوریتم ژنتیک برای حل مدل ارایه می گردد. نتایج عددی، عملکرد مدل پیشنهادی و کارایی الگوریتم ژنتیک را در حل آن تایید می کنند و نشان می دهند که بررسی تقاضای احتمالی مشتریان با در نظر گرفتن عوامل قیمت، زمان سفر و کیفیت تجهیزات سرویس دهی نقش اساسی در افزایش فروش و سود شرکت واردشونده دارد؛ به طوری که با وجود انتخاب مناسب ترین مکان ها توسط رقیب، در شرایط یکسان قیمت، کیفیت و تعداد تجهیزات، میزان فروش و سود شرکت واردشونده بیشتر از رقیب است.
خلاصه ماشینی:
"نظر به این که تصمیمگیری در خصوص مکانیابی تنها براساس میزان فروش و جذب تقاضای بازار صورت نمیگیرد و غفلت ازاهداف مهم سازمانی دیگر نظیر کاهش هزینهها،شرکتها را در بلندمدت دچار مشکل میسازد؛لذا علاوه بر میزانجذب تقاضا،هزینه ثابت استقرار نیز در مدل بررسی میشود.
نظر به این که تصمیمگیری در خصوص مکانیابی تنها براساس میزان فروش و جذب تقاضای بازار صورت نمیگیرد و غفلت ازاهداف مهم سازمانی دیگر نظیر کاهش هزینهها،شرکتها را در بلندمدت دچار مشکل میسازد؛لذا علاوه بر میزانجذب تقاضا،هزینه ثابت استقرار نیز در مدل بررسی میشود که در مسایل دنیای واقعی نتایج بهتری خواهد داشت.
نتایج عددی،عملکرد مدل پیشنهادی وکارایی الگوریتم ژنتیک را در حل آن تأیید میکنند و نشان میدهند که بررسی تقاضای احتمالی مشتریان با در نظرگرفتن عوامل قیمت،زمان سفر و کیفیت تجهیزات سرویسدهی نقش اساسی در افزایش فروش و سود شرکتواردشونده دارد؛بهطوری که با وجود انتخاب مناسبترین مکانها توسط رقیب،در شرایط یکسان قیمت،کیفیتو تعداد تجهیزات،میزان فروش و سود شرکت واردشونده بیشتر از رقیب است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-2-4)بررسی تغییرات ضریب تابع لاجیت )Y( و میزان اهمیت قیمت کالاها و زمان سفر )a( برای بررسی تاثیر پارامترهای Y و a حالتی که درآن تعداد تجهیزات رقیب و شرکت واردشوندهیکسان و برابر با 5 و قیمت هر واحد کالای رقیب وشرکت واردشونده نیز برابر با 5 واحد است،در نظرگرفته شده است.
melborp ngised dna noitacol -04,281,hcraeseR lanoitarepO fo lanruoJ .
)1102(suigilE,xirdneH a htiw enalp eht ni ytilicaf evititepmoc fo lanruoJ naeporuE.
melborp noitacol seitilicaf -831,241,hcraeseR lanoitarepO fo lanruoJ .
tnemnorivne evititepmoc a ni seitilicaf ,hcraeseR lanoitarepO fo lanruoJ naeporuE .
semit gnitiaw dna levart retrohs yb ,hcraeseR lanoitarepO fo lanruoJ naeporuE ."