Skip to main content
فهرست مقالات

بخش بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائه مدل بازار هدف

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 37 تا 60)

هدف از پژوهش حاضر، بخش بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائه مدل بازار هدف است. ابزار این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای شامل 53 سوال بود که پس از تایید روایی و پایایی (93‌/0 = α) در میان 710 نفر از شرکت کنندگان خارجی در رویداد ورزشی بین المللی و مسابقات دهه فجر سال 89 – 1388 از 53 کشور دنیا توزیع و توسط 475 نفز از آنان تکمیل شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ های انگلو، اروپای لاتین، اروپای شرقی، عرب، آسیای جنوبی، آسیای کنفوسیوسی و آسیای مرکزی از نظر بازار گردشگری ورزشی، بیشترین علاقه را به جاذبه های مرتبط با مسابقات و رویدادهای ورزشی دارند (65‌/97 درصد). با بهره گیری از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار لیزرل، 80‌/8 پنج جاذبه مورد علاقه گردشگران ورزشی به بازار گردشگری ورزشی از حیث جاذبه های طبیعی – ورزشی مشخص شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، چهار عامل شامل جاذبه های مرتبط با کوهستان و برف (با مقدار ویژه 87‌/6)، جاذبه های مرتبط با ورزش های آبی و ساحلی (با مقدار ویژه 85‌/1)، مسابقات و رویدادهای ورزشی (با مقدار ویژه 42‌/1) و جاذبه های مرتبط با بیابانگردی و کویرنوردی (با مقدار ویژه 19‌/1) به عنوان مدل بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی تعیین شد. یافته ها نشان داد که به طور کلی چهار عامل مدل اکتشافی، 95‌/62 درصد بازار هدف گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی را تعیین و پیش بینی می کند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.