چکیده:
رسانه های گروهی در شکل دهی و جهت دهی باورها، نگرش و افکار جامعه و همچنین ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکارناپذیری دارند. سوال این است که آیا بین عوامل موثر نقش چهارگانه رسانه های ورزشی در توسعه ورزش قهرمانی تفاوت معنادار وجود دارد؟ روش تحقیق توصیفی – مقایسه ای، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و روش گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان ورزشی و رسانه ای، نمونه آماری 120 نفر و روش نمونه گیری غیرتصادفی بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 12 تن از استادان دانشگاه و متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه آلفای کرونباخ (89 = α) تعیین شد. از آزمون کلموگروف – اسمیرنف و آزمون فریدمن به منظور بررسی فرضیه ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل موثر نقش های اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، آموزش و فرهنگ سازی رسانه های ورزشی در توسعه ورزش قهرمانی در سطح 05/0 P=، تفاوت معناداری وجود دارد. رسانه های ورزشی در بعد استعدادیابی در ورزش قهرمانی نقش کمرنگی دارند و حامیان مالی و بخش های خصوصی به ندرت در ورزش قهرمانی سرمایه گذاری می کنند. از سوی دیگر، آنها نسبت به نوآوری در حوزه تخصصی خود، آگاه سازی مسئولان ورزشی و همچنین افزایش مطالعات و تحقیقات در زمینه ورزش قهرمانی کوتاهی کرده اند. رسانه های ورزشی می توانند با به کارگیری نیروهای متخصص و متعهد از این جایگاه رسانه ای به منظور اعتلای ورزش قهرمانی و همچنین افزایش آگاهی افراد جامعه استفاده کنند و این مهم با همکاری همه جانبه جامعه رسانه ای و ورزشی صورت می پذیرد.
Media has an undeniable role in shaping and directing beliefs, attitudes and thoughts of society and also in creating a suitable ground in sport. The aim of this study was to examine the effective factors of sport media in development of athletic sport. The research methodology was descriptive-comparative, the type of the research was applied, the method was survey, and data collection was field. Research population consisted of sports and media experts and research sample included 120 individuals who were selected non-randomly. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was determined by 12 professors and experts and the reliability was also determined through Cronbach’s Alpha (α=0.89). Kolmogorov Smirnov test was used to investigate if the data were normal and Friedman test was used to determine the significance of hypotheses. The results of the research revealed a significant difference in the effective factors of informing, social participation, education and culture-making roles of sport media in athletic sport development (p=0.05). Sport media played an inconspicuous role in identifying the talents of athletic sports, and private sectors as well as sponsors rarely invest in athletic sports. On the other hand, they have neglected innovation in their field, notification of sport authorities, and increased researches and studies in athletic sports. Employing committed and professional forces, sport media can use this position to promote athletic sport and to enhance community awareness. This fact will be accomplished by multilateral cooperation of media and sport communities.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل مؤثر نقش های اطلاع رسانی ، مشارکت اجتماعی ، آموزش و فرهنگ سازی رسانه های ورزشی در توسعة ورزش قهرمانی در سطح ٠/٠٥ =P، تفاوت معناداری وجود دارد.
1 - Women’s sport foundation UK 2 - Summers 3 - Morgan 4 - Ballard and et al 5 - Drayer and et al 6 - James اکنون باتوجه به نقش انکارناپذیر رسانه های ورزشی در شکل دهی و جهت دهی باورها، نگرش و افکار جامعه و همچنین ساخت بستری مناسب در عرصة ورزش ، این سؤال مطرح می شود که آیا بین عومل مؤثر نقش چهارگانة رسانه های ورزشی در توسعة ورزش قهرمانی تفاوت معنادار وجود دارد؟ روش تحقیق روش تحقیق توصیفی – مقایسه ای ، نوع تحقیق کاربردی ، روش اجرا پیمایشی و روش گردآوری داده ها میدانی بود.
1/43 همان طور که در جدول ١١ مشاهده می شود، کارشناسان ورزشی و رسانه ای اظهار داشته اند که از میان گویه های نقش فرهنگ سازی رسانه های ورزشی در توسعة فرهنگ ورش قهرمانی ، بالاترین رتبه متعلق به گویة «رسانه های ورزشی نگاه ملی دارند و از مسائل مغایر با منافع ملی ورزش کشور پرهیز می کنند و پایین ترین رتبه متعلق به گویه رسانه های ورزشی در انتشار اخبار اصول اخلاقی را زیر پا می گذارند» بود.
نتیجة فرضیة چهارم نشان داد که بین عوامل مؤثر نقش فرهنگ سازی رسانه های ورزشی در توسعة ورزش قهرمانی تفاوت معناداری وجود دارد (٠/٠٣١ = P و ١٩/٤٧ = ٢) که نتیجة حاضر به طور کلی با نتایج پژوهش های زندی (١٣٨٣)، قاسمی (١٣٨٦) و کردی (١٣٨٦) همسویی دارد.