Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سر فصل دروس و ارائه پیشنهادات اصلاحی دوره کارشناسی تربیت بدنی با گرایش مربیگری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 147 تا 162)

چکیده:

هدف از اجرای این تحقیق، بررسی سرفصل دروس و ارائه پیشنهادهای اصلاحی برای دوره های کارشناسی تربیت بدنی با گرایش مربیگری بود. روش گردآوری اطلاعات توصیفی، از نوع پیمایشی بود. در فرایند گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سوال-های (بسته و باز) محقق ساخته با مقیاس لیکرت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش استادانی بودند که تدریس دروس مختلف را در این دوره به عهده داشتند (24 نفر). روایی ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) با اعلام نظر استادان خبره و پایایی آن با آلفای کرونباخ با ضریب پایایی بیش از 86 درصد تایید شد. علاوه بر این از روش های آماری آزمون K-S به منظور انجام تست نرمالیتی پاسخ ها و از آمار توصیفی برای به دست آوردن فراوانی و درصدها، به دست آوردن میانگین وزنی و انحراف استاندارد و تجزیه-وتحلیل یافته ها استفاده شد. نتایج نشان داد 5‌/93 درصد استادان موافق و کاملا موافق و فقط 5‌/6 درصد مخالف تعداد واحد و سرفصل دروس پایه در این دوره ها بودند. 6‌/80 درصد استادان موافق و کاملا موافق و 4‌/19 درصد مخالف و کاملا مخالف گذراندن 24 واحد دروس نظری تخصصی بودند. در مورد تناسب 24 واحد دروس عملی تخصصی با اهداف این دوره ها نیز 6‌/22 درصد استادان کاملا موافق، 7‌/38 درصد موافق و 7‌/38 درصد نیز مخالف بودند. باتوجه به جنبه های جانبی رشته اختصاصی با هدف این دوره ها و در مورد دروس اختیاری 1‌/16 درصد استادان کاملا موافق، 2‌/45 درصد موافق، 8‌/25 درصد مخالف و 2‌/3 درصد کاملا مخالف بودند و 7‌/9 درصد در مورد تناسب گذراندن 4 تا 19 واحد دروسی نظری نداشتند. 1‌/16 درصد استادان موافق گذراندن 30 تا 45 واحد دروس کارورزی در ارتباط مستقیم با رشته های اختصاصی و تناسب آن با این دوره ها، 2‌/45 درصد موافق، 1‌/16 درصد مخالف، 4‌/19 درصد کاملا مخالف و 2‌/3 درصد آنان بی نظر بودند. همچنین مدرسان دروسی مانند زیست شناسی، فیزیک، حرکات اصلاحی عمومی، تئوری علم تمرین، اصول مربیگری، ورزش همگانی و کاربرد تمرینات با وزنه را به منظور اضافه کردن به سرفصل دروس در این دوره ها پیشنهاد کردند.

The purpose of this study was to investigate physical education B.A. coaching syllabus and to provide reforming recommendations. The research was a descriptive survey. A researcher-made questionnaire with open and close questions was used on Likert scale. The statistical population consisted of 24 teachers of these curriculums. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was tested by Cronbach’s alpha (86%). K-S test was used to check the normality of responses and descriptive statistics were used to gather frequency and percents, mean and standard deviation and data analysis. The results showed that 93.5% of teachers agreed and completely agreed and only 6.5% disagreed with the number of units and syllabi, 80.6% of teachers agreed and completely agreed and 19.4% disagreed and completely disagreed with passing these 24 proficiency and theoretical units. 22.6% of teachers completely agreed, 38.7% agreed and 38.7% disagreed with the interaction of proficiency practical units with the goals of these curriculums. Regarding side aspects of proficiency fields with the goals of these curriculums as well as optional units, 16.1% of teachers completely agreed, 45.2% agreed, 25.8% disagreed, 3.2% completely disagreed and 9.7% had no comments on 4-19 theoretical units. 16.1% of teachers completely agreed, 45.2% agreed, 16.1% disagreed, 19.4% completely disagreed and 3.2% had no comments on passing 30-45 internship units in direct relationship with proficiency fields and their interaction with these curriculums. Also, teachers suggested that some units such as biology, physics, general corrective training, theories of training, coaching, sport for all and training with weights should be added to these curriculums.

خلاصه ماشینی:

توجه به دیدگاه استادان در حین مصاحبه و تحقیق محبوبه عارفی (١٣٨٤) با هدف شناسایی ضعف ها و قوت های برنامة رشتة علوم تربیتی با گرایش مدیریت آموزشی در آموزش عالی ایران ، نشان می دهد که به طور کلی وضعیت برنامه های درسی موجود در هر سه دورة آموزش عالی پاسخگوی شرایط و نیازهای کنونی جامعه نیست و ضرورت بازنگری ، اصلاح و بهبود برنامه های درسی دورة کارشناسی از حیث ساختار، روش های آموزش و ارزیابی آموخته ها بیشتر در دورة کارشناسی ارشد و دکتری احساس می شود.

کلیدواژه ها:

سرفصل دروس ، کارشناسی با گرایش مربیگری ، استادان دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

syllabus ، Teachers of Physical Education Faculty ، Coaching B.A


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.