چکیده:
مدیریت راهبردی کارآفرینی سازمانی عاملی حیاتی در ارتقای بازدهی سازمان هاست و تعداد نقش مهمی در آماده سازی کارآفرینی برای آن سازمان دارد، چراکه فعالیت های کارآفرینی اغلب بر پایه مدیریت راهبردی کارآفرینی بنا می شوند. مدیران با ارتقای مشارکت جویانه کارمندان خود، در شکل گیری راهبرد سازمان و شکل دهی انعطاف پذیری راهبردی براساس شرایط تمرکز بر کنترل مالی می توانند سازمان خود را به سوی کارآفرینی سوق دهند. راهبرد کارآفرینانه به عنوان یکی از پیشبران اصلی کارآفرینی سازمانی مطرح است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مطلوب در زمینه ارتباط بین راهبرد کارآفرینانه با ابعاد گرایش های کارآفرینانه سازمانی در سازمان تربیت بدنی انجام گرفته است. متغیرهای پیش بین مولفه های راهبرد کارآفرینانه (شدت بررسی محیطی، انعطاف پذیری برنامه ریزی، چشم انداز برنامه ریزی، تمرکز و کنترل برنامه ریزی) و متغیرهای ملاک ابعاد گرایش های کارآفرینانه سازمانی (نوآوری، ریسک پذیری، استقلال طلبی، رقابت تهاجمی و پیشتازی در بازار) است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان و مدیران سازمان و تعداد نمونه آماری 202 نفر است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های محقق ساخته راهبرد کارآفرینانه سازمانی با آلفای کرونباخ 90/0 و گرایش های کارآفرینانه سازمانی با آلفای کرونباخ 99/0 است. برای بررسی روایی ابزار پژوهش از تحلیل عاملی و برای تجزیه و تحلیل نتایج داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. در راستای تحلیل داده ها از مدل های آماری t تک گروهی رگرسیون تک و چندمتغیری و برای طراحی مدل از نرم افزار LISREL استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد سطح راهبرد کارآفرینانه سازمانی و گرایش های کارآفرینانه در سازمان کمتر از حد متوسط است، همچنین ارتباط مثبت و معنی داری بین «راهبرد سازمانی» با «گرایش های کارآفرینانه سازمانی» در سطح 01/0 > α مشاهده شد. از دیدگاه نمونه های تحقیق، میزان «برنامه ریزی کمتر از یک سال» بیشتر از حد متوسط و «برنامه ریزی بیش از 5 سال» در سازمان کمتر از حد متوسط است. همچنین «تمرکز بر مراحل برنامه ریزی» تنها در سطوح بالای سازمان صورت می گیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سازمان تربیت بدنی دارای وضعیت غیرکارآفرینانه است.
This research was conducted to provide a desired pattern based on the relationship between entrepreneurial strategy and the dimensions of corporate entrepreneurial orientations in Physical Education Organization. Predictive variables were entrepreneurial strategy components (intensity of environmental investigation, flexibility of planning, planning vision, planning focus and control) and the criterion variables were dimensions of corporate entrepreneurial orientations (innovation, risk taking, independence, aggressive competition and leading in the market). The statistical population of the study consisted of all staff and managers of this organization and the sample consisted of 202 subjects. Two researcher-made questionnaires of corporate entrepreneurial strategy (α=0.90) and corporate entrepreneurial orientations (α=0.99) were used to collect the data. To investigate the validity of the questionnaires, factor analysis was used and to analyze the data, descriptive statistics, multivariate and univariate regressions and one group t test were used and finally LISREL software was applied to provide the suitable pattern. The findings showed that Physical Education Organization used a low level of corporate entrepreneurial strategy and entrepreneurial orientations. There was a positive and significant relationship between corporate strategy and corporate entrepreneurial orientations (α<0.01). From the viewpoints of the subjects, ‘planning less than one year’ was above the average level and ‘planning for more than five years’ was under the average level. The findings also indicated that ‘concentration on planning stages’ was only accomplished at the higher levels of the organization. It can be concluded that Physical Education Organization was in a non-entrepreneurial status.
خلاصه ماشینی:
مدیران با ارتقای بهبود مشارکت کارکنان خود در ایجاد راهبرد به عنوان یک دیدگاه ، ایجاد راهبرد انعطاف پذیری براساس شرایط موجود، تأکید بر کنترل مالی راهبردی ، دریافت اطلاعات ، هموار کردن ساختار سازمانی ، ایجاد بخش های خاص در راستای نوآوری و انجام امور پرمخاطره ، طراحی محیط سازمانی در جهت 1 - Corporate strategic entrepreneurial management نوآوری های کارآفرینانه ، ایجاد نگرشی در جهت گیری های کلی ، خلاقیت های نوآورانه از طریق چشم انداز کارآفرینانه و اطمینان از تأمین منابع لازم برای پیشبرد راهبرد کارآفرینی سازمانی را عملی می سازد (٢٦).
* در بررسی مؤلفة تمرکز بر مراحل برنامه ریزی با تأکید بر مقدار ٠/٣٢ - = t تفاوت معنی داری در سطح ٠/٠١ > α بین میانگین نظری با میانگین های تجربی و باتوجه به اینکه میانگین تجربی کمتر از میانگین نظری است ، نتیجه گیری می شود که از دیدگاه نمونه های تحقیق ، میزان تمرکز بر مراحل برنامه ریزی در سازمان تربیت بدنی کمتر از حد متوسط است و نیز یافته های بررسی مؤلفه های تمرکز بر مراحل برنامه ریزی نشان داد: - هدف گذاری در سطح مدیران عالی و مدیریت میانی انجام می گیرد؛ - تحلیل محیط درونی و بیرونی و در سطح سرپرستی انجام می گیرد؛ - تدوین راهبرد در سطح مدیران عالی و مدیریت میانی انجام می گیرد؛ - اجرای راهبرد در سطح مدیران عالی ، مدیریت میانی و کارکنان عادی انجام می گیرد؛ - ارزیابی و کنترل در سطح مدیران عالی ، مدیریت میانی و سرپرستی انجام می گیرد.