چکیده:
نیازسنجی آموزشی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی تعیین کننده نیازهای مهارتی مقدماتی و تخصصی ICT منابع انسانی است. در این تحقیق نیازهای آموزشی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی اعضای هیات علمی گروه های تربیت بدنی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی بررسی شده است. اطلاعات مورد نظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، از نمونه های آماری که 29 نفر بودند، گردآوری و رتبه بندی شد. در این تحقیق از روش های آماری توصیفی، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، آزمون t و فریدمن استفاده شد. نمونه های آماری دربرگیرنده کل افراد جامعه آماری بود. از این تعداد 20 نفر مرد و 9 نفر زن بودند. نتایج نشان داد اعضای هیات علمی به منظور بهره گیری موثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق به آموزش مقدماتی در حد متوسط و آموزش تخصصی در حد بالا نیاز دارند. از نظر آنها کاربرد ICT در امر آموزش و پژوهش مفید و موثر است و علاقه مند به شرکت در کارگاه های آموزشی بودند که در دوره های تخصصی بیشترین گرایش مربوط به نیاز به شرکت در دوره های آموزشی تجزیه و ارزیابی حرکات انسان به وسیله کامپیوتر و در دوره های مقدماتی بیشترین گرایش مربوط به کارگاه آموزشی مهارت های هفتگانه (ICDL) بود. همچنین از نظر آنها ICT موجب استفاده بهینه از امکانات موجود می-شود و روحیه ابداع و نوآوری را افزایش می دهد و موجب نظم در فعالیت ها می شود، ارتباطات درون سازمانی را تسهیل و در ارائه خدمات ورزشی توسط استادان دانشگاه کمک می کند و امکان آموزش و فعالیت در محیط خارج از سازمان به صورت مجازی را فراهم می سازد.
Educational needs assessment of information and communication technology (ITC) determines basic and specialized skill needs of human resources in the ICT. This study investigated educational needs of information and communication technology (ICT) in faculty members of physical education, universities of East Azerbaijan province. Data were collected usinga researcher-made questionnaire (the reliability and validity were determined) from 29 subjects (the sample of the study). In the research, descriptive statistics, Kolmogrov – Smirnoff test, t test and Friedman test were used. Statistical sample equaled the statistical population (20 males and 9 females). Results showed that faculty members to use ICT effectively in teaching and research process require moderate basic education and high specialized education. They believed that application of ICT in education and research was useful and effective. They were interested in participating in educational workshops; in professional courses, they needed educational courses of human movement analysis and evaluation by computer and in preparatory courses, they needed workshops of ICDL. Also, they believed that exiting facilities can be used efficiently through ICT, invention and innovation can increase, activities cab be organized, intra-organizational communication can be easier; university professors can provide sports services and virtual education and activity can be promoted out of the organization.
خلاصه ماشینی:
بنابراین تحقیق حاضر درصدد است به این پرسش ها پاسخ دهد که نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های تربیت بدنی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی در زمینة فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست ؟ نگرش آنها به ICT چگونه است ؟ آیا آنها به شرکت در دوره ها و کارگاه های آموزشی علاقه مندند؟ و نوع آموزش های مورد نظر اعضای هیأت علمی در زمینة فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی چیست ؟ که پاسخ به این پرسش ها و هدف گذاری در این زمینه می تواند به ارتقا و توانایی های علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی کمک مؤثر کند.
از آنجا که سطح معناداری آزمون بزرگ تر از ٠/٠٥ است ، فرض صفر رد نمی شود و نشان می دهد اعضای هیأت علمی گروه های تربیت بدنی به منظور بهره گیری مؤثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق در حد متوسط به آموزش نیاز دارند (جدول ٣).
این پژوهش که به منظور درک نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی گروه های تربیت بدنی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی در زمینة فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام گرفت ، به نتایج در خور توجهی دست یافت که می تواند در برنامه ریزی های مسئولان برای مدیریت دانش و توسعه و بهسازی دانشگاه مدنظر قرار بگیرد.
نتایج بررسی فرضیه های تحقیق نشان می دهد که اعضای هیأت علمی گروه های تربیت بدنی نیاز کمی به آموزش مقدماتی در زمینة فناوری اطلاعاتی و ارتباطی دارند، با این حال بیشترین گرایش در این زمینه در مورد یادگیری مهارت های هفتگانه (ICDL) بوده است .