چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، مطالعه ارتباط بین راهبردهای مدیریت تعارض با هوش هیجانی مربیان تیم های ورزشی استان آذربایجان شرقی بود. به این منظور، باتوجه به جامعه آماری مربیان ورزشی استان (750 نفر) 257 نفر نمونه آماری براساس جدول مورگان با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد راهبردهای مدیریت تعارض رابینز (1999) و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری، گریوز (2004) ارزیابی شدند. پس از تایید ابزار اندازه گیری توسط استادان و تعیین پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ، داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و کولموگروف – اسمیرنف ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در سطح 05/0 P≤ تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد راهبرد راه حل گرایی، راهبرد غالب مربیان است و میانگین هوش هیجانی مربیان بیشتر از میانگین مطلوب (80 = M) بود. بین مدیریت تعارض و هوش هیجانی، رابطه معکوس و معناداری مشاهده شد (001/0 P≤ و 54/0- = r). بین هوش هیجانی و راهبرد کنترل (001/0 P≤ و 44/0- = r) و راهبرد عدم مقابله (001/0 P≤ و 57/0- = r) در مدیریت تعارض رابطه معکوس معناداری وجود دارد. اما بین هوش هیجانی و راهبرد راه-حل گرایی رابطه مثبت معناداری مشاهده شد (001/0 P≤ و 37/0 = r). براساس یافته های تحقیق، توصیه می شود به منظور آشنایی هرچه بیشتر مربیان ورزشی استان با مزایا و معایب هریک از راهبردهای مدیریت تعارض، در این زمینه آموزش های لازم به آنان داده شود.
The purpose of this research was to study the relationship between conflict management strategies and emotional intelligence (EI) of sport coaches in East Azerbaijan province. According to the statistical population of this research that consisted of all sport coaches in East Azerbaijan province (N=750), 257 coaches were evaluated according to Morgan table with two questionnaires including Robbins conflict management strategies (1999) and EI questionnaire of Bradbury and Graves (2004). Content validity of both questionnaires was approved by experts and their reliability by Cronbach’s alpha. Then, the data were analyzed with descriptive statistics and K-S, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis (P≤0.05). Results showed that solution-oriented strategy was the dominant strategy for most coaches and their mean EI was higher than the optimal level (M=80). There was a reverse significant relationship between the conflict management and EI (re= -0.54, P<0.001). Also, there was a reverse significant relationship between the control strategy and EI (r= -0.44, P<0.001) and non – opposing strategy and EI (r= -0.57, P<0.001) while there was a significant and positive relationship between solution-oriented strategy and EI (r=0.37, P<0.001). According to the research findings, it is suggested that coaches are educated in order to familiarize more with advantages and disadvantages of each conflict management strategy.
خلاصه ماشینی:
بین هوش هیجانی و راهبرد کنترل (٠/٠٠١ ≥P و ٠/٤٤- = r) و راهبرد عدم مقابله (٠/٠٠١ ≥P و ٠/٥٧- = r) در مدیریت تعارض رابطة معکوس معناداری وجود دارد.
همچنین بین راهبرد عدم مقابله و کنترل در مدیریت تعارض و هوش هیجانی رابطة معکوس و معناداری وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین مدیریت تعارض و هوش هیجانی مربیان تیم های ورزشی استان رابطة معکوس معناداری وجود دارد.
در این پژوهش رابطة منفی و معناداری بین راهبرد عدم مقابله در مدیریت تعارض و هوش هیجانی مربیان تیم های ورزشی استان مشاهده شد که با یافته های رحیم (٢٠٠٢) و کلهر (١٣٨٦) همخوانی دارد و با یافته های فهیم دوین (١٣٨٤) و افزالر و پاتریشیا (٢٠٠٣) مغایر است .
در این تحقیق بین راهبرد راه حل گرایی در مدیریت تعارض و هوش هیجانی مربیان ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد، به این مفهوم که با افزایش میزان هوش هیجانی مربیان ، احتمال استفاده از این راهبرد نیز افزایش می یابد که این نتیجه با یافته های افزالر و پاتریشیا (٢٠٠٣) و فهیم دوین (١٣٨٤) مطابقت دارد، ولی با یافته های رحیم (٢٠٠٢) و کلهر (١٣٨٧) مطابقت ندارد.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین انتخاب راهبرد کنترل و هوش هیجانی مربیان ارتباط معنادار معکوس وجود دارد.
"بررسی رابطة راهبردهای مدیریت تعارض و هوش هیجانی مدیران بیمارستان - های شهر قزوین "، پایان نامة کارشناسی ارشد (چاپ نشده )، تهران ، دانشگاه علوم پزشکی ایران .