چکیده:
تحقیق حاضر با هدف کلی بررسی میزان گرایش جنسیتی با توجه به مولفه های مدیریت اخبار و گزارش های ورزش بانوان در روزنامه های ورزشی کشور انجام گرفت. روش تحقیق از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه تحقیق 5 روزنامه پرتیراژ ورزشی کشور در سال 1388 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 3269 خبر بررسی شدند. ابزار اندازه گیری برگه های کدگذاری بود که روایی آن را تعدادی از متخصصان مدیریت ورزش و ارتباطات تایید کردند و پایایی آن حدود 90 درصد به دست آمد. برای آزمون فرضیه های تحقیق، از آزمون اسکویر استفاده شد. در این تحقیق مولفه های مدیریت خبر شامل تصویری بودن، محل درج خبر، به روز بودن، جهت گیری، ارزشگذاری تیترها، مالی بودن و محتوای خبر بود، که به عنوان متغیرهای تحقیق با توجه به سوگیری جنسیتی بررسی شدند. یافته های تحقیق موید سهم اندک بانوان ورزشکار در هر یک از مولفه های مدیریت اخبار در روزنامه های ورزشی مورد نظر این تحقیق در مقایسه با مردان بود. مبنای نظری این تحقیق بر نظریات جامعه شناختی کالینز، چافتز و گریندوفر تکیه داشت که علت عمده سوگیری جنسیتی در هر جامعه ای را تصاحب منابع قدرت توسط جنس قوی تر و نیز باورهای اجتماعی می دانستند.
This study aimed to investigate gender orientation with regard to news management components and women sport reports in sport newspapers in Iran. The method of this research was content analysis. Statistical population of this research consisted of five Iranian highly published sport newspapers in 2009 and the sample (3269 news) was selected using cluster sampling method. Coding sheets were used to collect the data; the validity was approved by sport management and communications experts and the reliability was 90%. Square test was used to analyze data. New management components consisted of using pictures for the news, the place of news in the newspaper, being up-to-date, news orientation, title valuing, new financing and news content. The results of this study showed that women had lower share in each component of the news management in the newspapers. The theoretical aspects of this study relied upon sociological theories of Collins, Chafetz and Greendorfer who believed that the main reason for gender orientation in every society is power achievement by males and social beliefs.
خلاصه ماشینی:
تحقیق ایی اس پی ان (٢٠٠٦) نشان داد که فقط ٢ درصد گزارش های ورزشی آن در سال های ١٩٩٩ و ٢٠٠٤ به زنان تعلق دارد و همچنین فاکس اسپورتس فقط ٣ درصد گزارش هایشان به زنان اختصاص 1 - Harris & Clayton 2 - Pederson 3 - Bernstein 4 - Fink & Kensicki 5 - Imwold 6 - Sport Appropriate 7 - Capranica دارد.
نتیجة تحقیق ونبرگ نشان داد که هر چند با گذشت زمان نشریات بیشتر از قبل به زنان توجه می کنند، اما تمرکز آنها بر 1 - Lisec 2 - Greenwood 3 - Wanneberg جاذبه های جنسی زنان ورزشکار بیش از توانایی و مهارت های ورزشی آنهاست و در واقع از این امر به عنوان امتیازی برای ارتقای درآمدهای تجاری و توسعة بازاریابی خود بهره می گیرند.
در حال حاضر در جامعة ما با اینکه اخیرا شاهد حضور بانوان در سطوح بالای مدیریت کشور هستیم ، ولی همچنان تعداد مردان در سطوح مذکور بیشتر از زنان است و شاید آن طور که کالینز و چافتز می گویند، نگرش های برتری مردان نسبت به زنان به لایه های پایین تر مدیریت اجتماعی منتقل شده است و صاحبان امتیاز روزنامه های مورد نظر این تحقیق که تماما از بین مردان هستند، مدیریت اخبار را با تأکید بر مردان اعمال می کنند، به همین دلیل محویت محتوای روزنامه های ورزشی بر ورزش مردان تمرکز دارد.
همچنین بررسی هر یک از خرده متغیرهای مربوط به ویژگی های خبرپردازان در این تحقیق نشان دهندة وجود رابطة معنی دار بین هر یک از آنها با سوگیری جنسیتی در نشر مطالب ورزشی است .