چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه استاندارد ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس مقاطع مختلف شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب به منظور رفع مشکلات احتمالی و استفاده بهینه از آنها بود. نوع تحقیق توصیفی – ارزیابی بود که جامعه آماری آن را کلیه اماکن ورزشی مدارس مربوط به مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دادند. 289 مدرسه به عنوان حجم نمونه مورد نیاز به روش نمونه گیری چندمرحله ای سیستماتیک (منظم) انتخاب شدند. معیارهای مورد نیاز از طریق چک-لیست های طراحی شده توسط محقق، جمع آوری شد. وضعیت ایمنی در 5 مولفه داخل زمین و سطوح، حریم ها و خطوط، طراحی و ابعاد، تاسیسات و پوشش ها و تجهیزات بررسی شد. از روش های آمار توصیفی به منظور تعیین وضعیت ایمنی عوامل مختلف، همچنین آزمون های کروسکال والیس و یو – من ویتنی به منظور بررسی وضعیت ایمنی در مقاطع مختلف تحصیلی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS11 در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج تحقیق دامنه وسیعی از رعایت و عدم رعایت استانداردهای ایمنی را در عوامل مختلف نشان داد. بین وضعیت ایمنی مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0 p<). مدارس راهنمایی و دبیرستان ها وضعیت بهتری نسبت به مدارس ابتدایی داشتند. باتوجه به نتایج پژوهش و اهمیت ورزش در مدارس ابتدایی و کمبودهای گزارش شده، با استفاده از کتاب توصیه های ایمنی زمین های بازی مدارس ، ضوابط ایمنی ارائه شد.
The aim of the present study was to survey and compare safety standards of sport spaces and equipment of different educational levels in Tehran schools and to provide strategies to eliminate probable problems and to use them properly. This survey was a descriptive survey. The statistical population included all sports spaces of schools in Tehran. 289 schools were selected as the sample by multistage systematic sampling. Researcher-made checklists were used to collect data. Safety was investigated through five factors including inside the field and surfaces, privacy and lines, design and dimensions, facilities and coverage and equipment. Descriptive statistics were determined to determine the safety condition of different factors and Kruskal Wallis and U-Mann-Whitney tests to evaluate the safety condition of different educational levels by SPSS11. Research results showed a wide range of observation and lake of observation of safety standards in the various factors. A significant difference was observed in safety status of different education levels (P<0.05), that is, guidance schools and high schools had better conditions than primary schools. Considering the research results and the importance of physical activity and reported deficits, safety solutions were provided using school playground safety guidelines.
خلاصه ماشینی:
براین اساس تحقیق حاضر بر آن است تا پس از بررسی استانداردهای ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی در سه مقطع تحصیلی شهر تهران و ارائة راهکارهای مناسب به منظور استفادة بهینه از فضاها و تجهیزات ، مشکلات موجود را شناسایی و پیشنهادهایی در راستای رفع آنها ارائه دهد که از این طریق مسئولان قادر خواهند بود تا با داشتن دید کلی و مستند بر فضای فیزیکی اماکن ورزشی و مدارس شهر تهران ، با اتخاذ راهکارهای مناسب ، علاوه بر مرتفع ساختن مشکلات ، در افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های بدنی و گروهی کمک کنند و با آشنایی بیشتر مربیان و معلمان ورزش در استفاده از اماکن و تجهیزات و تهدیدات بالقوه در استفادة نادرست از آنها، از بروز صدمات در این زمینه پیشگیری شود.
معیارهای مورد بررسی شامل وضعیت ایمنی و استاندارد داخل زمین و سطوح ١، حریم ها و خطوط ٢، طراحی و ابعاد٣، تأسیسات و پوشش ها٤ و تجهیزات ورزشی ٥ بود که از طریق چک لیست جمع آوری شدند.
در این مؤلفه نشان داده شد نیمی از مدارس کمتر از ٥٥ درصد وضعیت ایمنی و استاندارد مربوط به داخل زمین ورزش و سطوح را رعایت می کنند.
باتوجه به نتایج پژوهش و ادبیات موجود موارد زیر را می توان به عنوان نتیجة پژوهش ذکر کرد تا در صورت توجه به عنوان راهکارهای مناسب در برطرف کردن موارد خطرساز اماکن ورزشی مدارس ارائه شود: برای مدارس ابتدایی ، تهیة توپ هایی با اندازه های مناسب موضوع بسیار مهمی است .