چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی اهداف حمایت ورزشی حامیان لیگ برتر کشور است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که از این میان 134 شرکت به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن را 15 تن از استادان صاحب نظر در مدیریت و حمایت ورزش تایید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (92/0= α) و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. پرسشنامه براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت توسط مدیران عامل، مدیران بازاریاب و یا مدیران مالی شرکت ها و سازمان های حمایت کننده تکمیل شد. براساس تحلیل عاملی، 26 متغیر در چهار گروه، اهداف کلی شرکت، اهداف بازاریابی، اهداف رسانه ای تبلیغاتی و اهداف ارتباطی – محیطی قرار گرفتند. براساس نتایج حاصله «بهبود وجهه و اعتبار برای شرکت» با میانگین 20/4 = M و انحراف معیار 30/1 = SE با اهمیت ترین هدف و «ایجاد چالش و رقابت تبلیغاتی در رسانه ها» با میانگین 83/2 = M و انحراف معیار 30/1 = SE به عنوان کم اهمیت ترین متغیر انتخاب شد. بنابراین سازمان های ورزشی حمایت شونده باید در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر به حامیان توجه کنند تا ارتباطات و همکاری های موجود پایدار و برد – برد ادامه یابد.
The aim of this study was to survey sport sponsorship objectives of super league sponsors of Iran. The method of this study was descriptive correlation. The statistical population consisted of all sponsors who sponsored 9 active sport fields in super league. The sample consisted of 134 sponsors. A research-made questionnaire was used to collect data; its content and face validity was confirmed by 15 sport management and sponsorship experts. Cronbach’s Alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire (α=0.92). Factor analysis with a varimax rotation was used to analyze the data. A 5-point Likert scale was filled out by managers, marketing managers or financial managers of organizations or companies that sponsored the sport teams. 26 variables were selected and classified into four categories “broad objectives, marketing objectives, media–advertising objectives and relationship–environmental objectives” by factor analysis. The findings showed that the most important objective was “improving corporate reputation” (mean=4.20, SD=1.30) and the least important objective was “challenge and advertising competition in media” (mean=2.83, SD=1.30). So sponsored sport organizations should pay attention to achieve sponsors’ objectives so that their win-win relationships and cooperation can be maintained and continued.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢ – فهرست بااهمیت ترین و کم اهمیت ترین عوامل اهداف حمایت ورزشی عامل ها تعداد میانگین انحراف معیار اهداف کلی شرکت 134 3/67 0/84 اهداف بازاریابی 134 3/14 1/09 اهداف رسانه ای – تبلیغاتی 134 3/46 0/89 اهداف ارتباطی – محیطی 134 3/67 0/76 جدول ٣ – تحلیل عاملی مؤلفه های اصلی عامل ها و متغیرها بارعاملی عامل ١ : اهداف کلی شرکت افزایش آگاهی و شناخت از مارک و نشان شرکت کسب شهرت در رسانه ها وضوح و روشنی چهرة شرکت در رسانه افزایش آگاهی و شناخت جامعه از شرکت موقعیت سازی و کسب جایگاه مناسب برای مارک و نشان ارتقا و بهبود موقعیت مدیریت سازمان یا شرکت بهبود وجهه و اعتبار شرکت عامل ٢ : اهداف بازاریابی افزایش فروش شرکت دستیابی به بازرهای هدف جدید بهبود روابط تجاری شرکت به جریان انداختن محصولات و خدمات جدید در بازار هموارسازی و آسان سازی مسیر فروش معرفی ویژگی های خاص محصول و خدمات شرکت افزایش بازگشت سرمایه افزایش سهم بازار شرکت ایجاد کسب اطمینان برای سهام داران بهبود روابط مالی شرکت عامل ٣ : اهداف رسانه ای – تبلیغاتی دسترسی به پوشش رسانه ای در طول برگزاری مسابقات دسترسی به پوشش رسانه ای قبل و بعد از برگزاری مسابقات دسترسی به پوشش رسانه ای متنوع رقابت تبلیغاتی با دیگر شرکت ها جلب رضایت و سرگرمی مهمانان (مقامات و مسئولان دولتی ، تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان ، مشتریان ، کارکنان ، خریداران و غیره ) عامل ٤ : اهداف ارتباطی – محیطی بهبود روابط بین کارکنان شرکت درجة تعهد اجتماعی شرکت بهبود روابط با دولت استفاده از هزینه های ورزشی در قالب اسناد هزینة قابل قبول 0/83 0/75 0/73 0/64 0/62 0/54 0/54 %83 %79 %79 %79 %79 %78 %76 %74 %64 %61 0/66 0/61 0/61 0/61 0/52 %71 %70 %56 %50 بحث و نتیجه گیری اهداف حمایت ورزشی اساس و دلیل اصلی حضور حامیان است .