چکیده:
تعامل اجتماعی در جامعه دانشگاهی، فرآیندی است که طی آن، اعضای هیئت علمی، مفاهیمی را که در ذهن خود دارند، به یک دیگر انتقال می دهند. حاصل این امر می تواند به تولید با کیفیت ایده ها بیانجامد. بر این اساس، هدف اساسی مقاله حاضر در پی نشان دادن این امر است که سطح بالایی از تعامل اجتماعی بین اساتید دانشگاهی، تاثیر مثبتی بر کیفیت و بدیع بودن ایده های تولید شده دارد. روش تحقیق پیمایشی بوده و از طریق ابزار پرسش نامه، از 142 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به عنوان نمونه، داده های لازم جمع آوری شده است. روش های آماری مورد استفاده، شامل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر بوده که با استفاده از نرم افزارهای SPSSو LISREL، برآورده شده اند. در مجموع، نتایج به دست آمده از طریق تحلیل مسیر نشان می دهد که از بین ابعاد کنش متقابل اجتماعی، تاثیر بعد رابطه ای بر متغیر کیفیت ایده های تولید شده دانشگاهی، بیش از سایر متغیرها( بعد ساختاری و شناختی) بوده و متغیرهای مستقل مورد استفاده توانسته اند 25 % تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.
خلاصه ماشینی:
در مجموع ، نتایج به دست آمده از طریق تحلیل مسیر نشان می دهـد کـه از بـین ابعـاد کـنش متقابل اجتماعی، تأثیر بعد رابطه ای بر متغیر کیفیت ایده های تولید شده دانـشگاهی، بـیش از سایر متغیرها( بعد ساختاری و شناختی) بوده و متغیرهای مستقل مورد استفاده توانـسته اند ٢٥% تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.
نتایج تحقیقات امارا و لاندری(٢٠٠٥ ،٢٤٥)در خصوص اطلاعات بـه عنـوان تعیـین کننـده کیفیت نوآوری در شرکت های صنعتی که در کانادا صورت گرفته است ، نـشان مـی دهـد کـه 1- Amara, and Landry 2-Schulze and Hoegl 3-Nietoaand Santamar1 پدیدایی نوآوری در ارتباط با همکاری های شرکت های صنعتی بـا مراکـز دانـشگاهی اسـت ؛ چرا که مراکز دانشگاهی داری منابع اطلاعاتی و تحقیقاتی هستند که از این منظر می تواننـد بـر کیفیت ایده های تولید شده بیفزایند.
جدول شماره ٩ک تحلیل میزان تأثیرپذیری متغیر بعد شناختی از متغیرهای مستقل (ساختاری و رابطه ای ) متغیرهای مستقل نوع اثر اثرکل اثرات تحلیل شده اثرات تحلیل نشده اثر مستقیم اثر غیر مستقیم ساختاری 0/16 0/35 0/51 0/46 0/54 رابطه ای 0/56 - 0/56 بحث و نتیجه گیری آنچه در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته ، تعامل اجتماعی اساتید دانشگاهی و تـأثیر آن بر کیفیت ایده های تولید شـده دانـشگاهی اسـت .
همچنین نتیجه قابل توجه دیگـر اینکـه بر اساس نتایج تحلیل مسیر صورت گرفته تأثیر متغیر بعد رابطه ای بر کیفیت ایده هـای تولیـد شده دانشگاهی بیشتر از سایر ابعاد(ساختاری و شناختی) بوده است .