چکیده:
روند رشد شتابان کلان شهرها در جهان، توام با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حمل ونقل درون شهری به وجود آورده است. از این رو، معضل مذکور از چالش های اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تاثیر نهاده است. افزایش سریع وسایل حمل ونقل موتوری ـ به ویژه اتومبیل ـ و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور و مشخصا در کلان شهر تهران همراه با رشد جمعیت و گسترش بی رویه آن و نیز عدم برنامه ریزی های علمی و جامع و مشکلات عدیده سیستم حمل ونقل عمومی باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی، تراکم های ترافیکی زیاد و خسته کننده، اتلاف زیاد وقت شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است. بدین ترتیب، زندگی در این محیط ها دشوار شده و از نظر رفاه و آسایش دچار تنزل گشته است. سامانه حمل ونقل BRT سیستم سریع اتوبوسی است، که در کنار توسعه سامانه مترو در قالب سیاست توسعه حمل ونقل همگانی در کلان شهر تهران برای تسهیل حمل ونقل عمومی و مقابله با مشکلات مذکور به وسیله شهرداری در پیش گرفته شده است. پژوهش حاضر ضمن بررسی ساختار تجهیزاتی، معیارها و استانداردهای سامانه حمل ونقل BRT، براساس روش مطالعات کتابخانه ای و پژوهش میدانی به ارزیابی عملکرد این سامانه در کلان شهر تهران پرداخته است. برای بررسی نمونه موردی خط یک سامانه BRT تهران مورد نظر بوده است. تجزیه و تحلیل های صورت گرفته که بر اساس تحلیل پرسشنامه و اطلاعات سازمان های مربوط و بهره گیری از آزمون های نرم افزار SPSS استوار بوده است، ضمن وجود برخی مشکلات کارکردی و شکلی این سامانه در کلان شهر تهران، حاکی از تاثیرات مثبت این سامانه بر حمل ونقل عمومی و تاثیرات مطلوب زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی آن در این شهر است، به طوری که رضایت مردم را به میزان زیادی تامین کرده است.
خلاصه ماشینی:
"در 4 شهر افزایش بین 36 تا 75 درصد بوده و در شش شهر نیز افزایش بیش از 100 درصدمشاهده شده است )853-,753,9002,ATF:noitatsinimdA tisnarT laredeF و 4,7002,kooH dna thgirw( پیادهسازی TRB در خیابانهای شریانی شهرهایی نظیر لسآنجلس،شیکاگو،ونکوور و لندن باعث افزایش 15تا 40 درصدی سرعت کلقی و 15 تا 150 درصدی تعداد مسافرانی که از این سیستم استفاده میکنند،شده است )42,3002,.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) روشتحقیق اساس تحقیق حاضر برمطالعات کتابخانهای و پژوهش میدانی استوار بوده است؛بدین صورت که با توجه به فقداناطلاعات و آمار دقیق سازمانی،ابتدا با تکیه براطلاعات و شاخصهای به دست آمده در مطالعات کتابخانهای و پژوهشهاو نوشتارهای نظری موجود،اطلاعات شاخصهای کارایی از وضعیت کارکردی سیستم حملونقل TRB براساس نظر&%07305EJPG073G% مسافران و کاربران سیستم و کارشناسان امر به دست آمده و در مرحله بعد با استفاده از نتایج بررسیهای میدانیتحلیلهای توصیفی و استنباطی مورد نظر در جهت پاسخگویی به پرسشهای تحقیق انجام گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و یافتههای تحقیق با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی برنامهها و طرحهای شهری در مراحل مختلف،و نقشی که این ارزیابی در برنامهریزیشهری امروز دارد،پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد و کارایی یکی از مهمترین طرحهای اجرا شده در کلان شهر تهرانبا عنوان سیستم اتوبوسهای تندرو و یا TRB که در بخش حملونقل شهری مطرح میشود،پرداخته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس اطلاعات ارائه شده از طرف معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران قبل از اجرای TRB در کریدورمورد بررسی روزانه حدود 214 هزار نفر با اتوبوس جابهجا میشدند،که این رقم در زمان حاضر به حدود 540 هزار نفررسیده است."