Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل کارکردهای اقتصادی بازار تبریز و حوزه نفوذ آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 133 تا 152)

کلیدواژه ها :

بازار ،تبریز ،ساختار کالبدی ،حوزه نفوذ ،کارکرد اقتصادی

کلید واژه های ماشینی : تبریز ، بازار ، بازار تبریز ، حوزه نفوذ ، بازار تبریز و حوزه نفوذ ، شهر ، تحلیل کارکردهای اقتصادی بازار تبریز ، شهر تبریز ، فرش ، حوزه نفوذ شهر تبریز

بازار تبریز از گذشته های دور با کارکردهای قوی و متنوع، حوزه نفوذی وسیع و گسترده در سطح ملی و بین المللی داشته؛ اما در دهه های اخیر به دلیل بی توجهی طرح های شهری به آن در معرض افول قرار گرفته است. روش تحقیق در نوشتار حاضر توصیفی و تاریخی است، که با استفاده از داده های حاصل از روش های میدانی و کتابخانه ای انجام شده است. کاهش بارگذاری سطح فعالیت های تجاری به لحاظ کمی، ایجاد رقابت پذیری با هدف کارایی فضایی و اقتصادی، تقویت، احیا و توسعه محوری کشور با عملکرد بازرگانی ـ تجاری، ارتقای کارایی و بهره وری بهینه اقتصادی، و همچنین فعالیت های کلان شهر تبریز با استفاده از ظرفیت های درونی مرکزیت بافت تاریخی منطقه، تقویت کیفی و ارتقای شان بازار به عنوان مرکز اقتصادی کلان شهر تبریز، از یافته های تحقیق به شمار می آید.

خلاصه ماشینی:

"از نظر دتمان و ویرث،شهرهای سنتی ایرانی-اسلامی کارکردها و ویژگی‌هایی بدین شرح دارند:1-وجود سلسله‌مراتبی از کارکردها با مسجدآدینه و بازار به عنوان هسته مرکزی فضایی هر شهر اسلامی؛2-وجود سلسله‌مراتب بازرگانی و پیشه‌وری در درونبازار،به طوری که نظم و ترتیب مشخصی از فعالیت‌های کسب‌وکار و صنف‌بندی در سراسر مجموعه بازار به چشممی‌خورد،و از منظر بازرگانی نیز دکان‌ها با کالاهای مرغوب و طراز اول در مجاورت هسته بازار و گذرگاه‌ها یا راسته‌هایمعتبر استقرار می‌یابند و دادوستد کالاهای کم ارزش‌تر در فاصله دورتری از مرکز صورت می‌پذیرد؛3-وجود محله‌هایمسکونی درون‌شهری یا جدایی‌گزینی مناسب و هماهنگ با تفاوت‌گذاری‌های اجتماعی،قومی و دینی میان مردم شهر؛4-وجود تأسیسات و استحکامات نظامی-دفاعی مانند حصار،برج،بارو،دروازه،بندها و دربندهای محله‌ها؛و 5-مشخصات و ویژگی‌های دیگری مانند گورستان‌ها و بازارهای دوره‌ای بیرون باروی شهر(اهلرز،1373:30-31). (به تصویر صفحه مراجعه شود) هدف این پژوهش تحلیل کارکردهای اقتصادی و حوزه نفوذ بازار تبریز و حوزه نفوذ و ارتباط آن با فضای پیرامون وبررسی نقش این بازار در ارائه خدمات به نواحی پیرامون و تأثیرگذاری بر تمرکز برخی از خدمات در مرکز بافت تاریخیشهر تبریز است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) حوزه نفوذ اقتصادی تبریز و بازار آن بازار تبریز به دلیل داشتن موقعیت مرکزی،از دیرباز دارای انواع کارکردهای شهری به ویژه تجاری،بازرگانی و تفریحیبوده که علاوه بر نیازهای ساکنان خود شهر،نیازهای نواحی دوردست و حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی فعلی استان رانیز تأمین می‌کرده است. در بررسی نقش و حوزه نفوذ تبریز در حوزهاستان در پایه آمایش استان از مدل جاذبه و تئوری نقطه جدایی استفاده شده است و چهار شهر بزرگ استان(مراغه،مرند،اهر و میانه)در جهت شمال شرقی،شمال غربی،جنوب غربی و جنوب شرقی به عنوان کانون‌های رشد برای محاسبهحوزه نفوذ به کار آمده‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.