Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی معیارها و تبیین مجموعه های فازی انتخاب هتل از دیدگاه گردشگران مقیم تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 55 تا 74)

کلیدواژه ها :

منطق فازی ،گردشگری ،تحلیل عاملی ،انتخاب هتل

کلید واژه های ماشینی : هتل ، گردشگران ، انتخاب هتل ، مجموعه‌های فازی معیارهای انتخاب هتل ، تبیین مجموعه‌های فازی انتخاب هتل ، فازی ، شناسایی ، انتخاب هتل از دیدگاه گردشگران ، شناسایی معیارهای انتخاب هتل ، ارائه‌ی مجموعه‌های فازی معیارهای انتخاب

انتخاب محل اقامت در هر شهر و کشوری، از اولویت‌های اصلی گردشگران به‌شمار می‌آید. انتخاب هتل به‌عنوان یکی از مکان های اقامتی خوشایند و پرطرفدار، تصمیم گیری مهمی است که نیازمند ارزیابی دقیق بوده و شناسایی معیارهای آن، می تواند راهنمای مناسبی برای مدیران هتل ها و مسئولان صنعت گردشگری و هتل داری، برای ارائه‌ی خدمات اثربخش تر و کسب رضایت گردشگران و همچنین، رهنمودی راهگشا برای ارزیابی دقیق‌تر و مطلوب‌تر متقاضیان هتل باشد. علاوه‌براین، با تدوین و ارائه‌ی مجموعه های فازی معیارهای انتخاب هتل، می توان نسبت به طراحی سیستم تصمیم گیری فازی ارزیابی و انتخاب هتل ها اقدام کرد و مبنایی مناسب برای مقایسه‌ی هتل ها، متناسب با سلایق هر گردشگر فراهم آورد. هدف پژوهش پیش رو، شناسایی معیارهای انتخاب هتل از سوی گردشگران متقاضی اقامت در هتل‌های تهران و همچنین ارائه‌ی مجموعه های فازی برای معیارهای شناسایی شده است. در این پژوهش، نخست، نظرات گردشگران مقیم هتل های تهران، در مورد معیارهای انتخاب هتل گردآوری شده است، سپس با آزمون ‌های آماری، معیارهای با اهمیت از دید گردشگران، شناسایی و استخراج شده اند. در ادامه با انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی بر روی معیارهای گفته‌شده، عوامل زیربنایی انتخاب هتل شناسایی شده اند. عوامل شناسایی‌شده، دوباره با آزمون آماری و با توجه به ادبیات پژوهش، در سه دسته‌ی «هزینه»، «آرامش، تفریح و گردش» و درنهایت، «امکانات، خدمات و امنیت» دسته بندی و برای هر دسته نیز، مجموعه ها و توابع عضویت فازی مربوطه ارائه شده است. درمجموع، عواملی همچون هزینه‌های اقامت در هتل، امنیت، امکانات رفاهی، نزدیکی به اماکن تجاری و تفریحی و پارکینگ، به‌عنوان عوامل اصلی انتخاب هتل‌ها مد نظر قرار گرفته‌اند. از مجموعه های فازی استخراج‌شده، می توان در بهبود کیفی و سرمایه‌گذاری بر معیارهای انتخاب هتل‌ها و همچنین طراحی سیستم خبره فازی انتخاب هتل، برای گردشگران خواستار اقامت در هتل‌ها استفاده کرد.

خلاصه ماشینی:

"هدف پژوهش پیشرو،شناسایی معیارهای انتخاب هتل از سوی گردشگران متقاضی اقامت در هتل‌های تهران وهمچنین ارائه‌ی مجموعه‌های فازی برای معیارهای شناسایی شده است. هدف پژوهش پیش رو،شناساییمعیارهای انتخاب هتل از سوی گردشگران متقاضی اقامت در هتل‌های تهران و علاوه بر آن،ارائه‌ی مجموعه‌های فازیمتناسب با معیارهای شناسایی شده برای بهبود و ایجاد شفافیت در شرایط انتخاب هتل‌ها است. عوامل و شاخص‌های شناسایی شده‌ی آنان برای گردشگران تفریحی به شرحزیر است( 0002,iohc dna uhC ): 1-کیفیت خدمات هتل(رتبه‌بندی زیرمعیارها به ترتیب:میزان کمک کارکنان به مهمانان،میزان درک کارکنان ازدرخواست‌های مهمانان،مؤدب بودن کارکنان،کارایی خدمات،پاکیزگی ظاهر کارکنان و چند مهارتی بودنکارکنان). با توجه به ارزیابی انجام شده بر روی مقاله و کتاب‌های داخلی و بین المللی،مدلی جامع برای شناسایی معیارها وتبیین مجموعه‌های فازی انتخاب هتل از دیدگاه گردشگران مقیم تهران تبیین و طراحی شده است که در ادامه به تشریحآن می‌پردازیم. اسامی عوامل انتخاب هتلمحل اقامت با توجه به معیارهای هر عامل و ادبیات پژوهش مرتبط و همچنین پس از دریافت نظران خبرگان،انتخابشده‌اند: گفتنی است که مدل استخراج شده از روش تحلیل عاملی اکتشافی که اعتبار مطلوبی هم دارد،قابلیت تعمیم درجوامع مشابه را دارد و جامعه‌ی آماری نیز،شامل طیف گسترده‌ای از گردشگران است که تجربه‌ی سکونت در بسیاری ازهتل‌های سطح کشور را داشته‌اند. xamiraV o} اولیه‌ی استخراج شده نیز وجود دارد و قصد بر این است که عوامل استخراج شده‌ی فوق در چهارچوب چند مجموعه‌یفازی بیان شوند؛ازاین‌رو،در ادامه‌ی پژوهش برای دستیابی به عوامل کمتر،به منظور تعریف مجموعه‌های فازی،میان9 عامل از مجموع 10 عامل استخراج شده(عوامل ذکر شده در جدول شماره‌ی 7 به استثنای هزینه)،دوباره آزمون تحلیلعاملی برگزار می‌شود. (به تصویر صفحه مراجعه شود) &%07909EJPG079G% در این مرحله،3 عامل"هزینه"،"آرامش،تفریح و گردش"و"امکانات،خدمات و امنیت"برای تبیینمجموعه‌های فازی انتخاب هتل در نظر گرفته شده‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.